Звіт за визначенням визначення потреб у соціальних послугах населення Фастівської міської територіальної громади.

  • 10.04.2024
Додаток 5
до Порядку визначення потреб населення
адміністративно-територіальної одиниці/
територіальної громади
у соціальних послугах
(пункт 1 розділу ІІ)

ЗВІТ
за результатами визначення потреб у соціальних послугах населення
______ФАСТІВСЬКОЇ МІСЬКОЇ____
(назва територіальної громади)
територіальної громади

Назва розділу Зміст розділу*
1 2 3
1 Вступна частина 1. Профіль територіальної громади:
дата створення територіальної громади – 12.06.2020 року розпорядженням Кабінету Міністрів України № 715-р визначено адміністративні центри та затверджено території територіальних громад Київської області, зокрема Фастівської, з адміністративним центром м. Фастів.
кількість жителів громади, зокрема жінок/чоловіків, хлопців/дівчат, у тому числі тих, які проживають в сільській/міській місцевості

місто Фастів, міське населення- 43 915 осіб, жінок-20 763,чоловіків-16 901, дітей-6 226;

 сільське населення 17 населених пунктів-18 294 особи,

жінок-8 689, чоловіків-7 312, дітей-2 250.

кількість населених пунктів, які входять до складу громади, відстань між ними та до адміністративного центру територіальної громади, кількість жителів у населених пунктах

с.Борова-6 575 осіб, з них-766 дітей;

– с.Бортники-194осіб, з них -22 дитини;

– с.Велика Мотовилівка-836осіб, з них -97дітей;

– с.Велика Офірна-602особи, з них -75дітей;

– с.Велика Снітинка -2 493особи, з них- 407дітей;

– с.Веприк – 1 026осіб, з них -137дітей;

– с.Вишняки -190осіб, з них -13дітей;

– с.Гвардійське -160осіб, з них -14 дітей;

– с.Клехівка -275осіб, з них -23дитини;

– с.Мала Офірна -327осіб, з них -35дітей;

– с.Мала Снітинка – 924особи, з них -126дітей;

– с.Млинок -13осіб, 0дітей;

– пс.Тарасенки -5осіб,з них -2дітей;

– с.Мотовилівка -2 802особи, з них-316дітей;

– с.Мотовилівська Слобідка -520осіб, з них-74дитини;

– с.Оленівка -506осіб,з них -55дітей;

– с.Фастівець -828осіб, з них 89дітей.
Кількість сімей (домогосподарств), які проживають в громаді, в них дітей – домогосподарств 21 380 домогосподарств
кількість багатодітних сімей, в них дітей830сімей, в них 3 008дітей. У  найменшому з сіл громади (с. Млинок) зареєстровано 13 жителів, а у найбільшому селі Борова населення складає 6 575 осіб, відстань від нього до адміністративного центру громади 18 км. (на порталі gromada.info)

2. Основні тенденції соціально-демографічних процесів у територіальній громаді, зокрема:

Статево-вікова структура населення громади в цілому відображає загальноукраїнські тенденції (див. таблицю 1):

*частка дитячого населення віком 0 – 17 років складає 14% від загальної чисельності жителів громади;

*спостерігається переважання смертності над народжуваністю (у 3,3 рази).

Дані про чисельність осіб похилого віку в межах дослідження не збирались. Чисельність осіб віком 14-35 років станом на 1 січня 2024 року становила близько 11000 осіб, та дані спираючись на існуючі тренди, можемо припустити наявність у громаді характерної для країни в цілому тенденції старіння населення (таблиця 1).

 

2 Характеристики вразливих груп населення, осіб/сімей, які перебувають у складних життєвих обставинах, стан охоплення соціальними послугами 2.1.   Чисельність вразливих груп населення відповідно до додатка 1 до Порядку визначення потреб населення адміністративно-територіальної одиниці / територіальної громади у соціальних послугах (далі – Порядок).
2. Чинники, що зумовлюють вразливість / складні життєві обставини, які найбільш поширені в територіальній громаді.
3. Стан охоплення соціальними послугами вразливих груп населення, осіб/сімей, які перебувають у складних життєвих обставинах, відповідно до додатка 3 до Порядку
  Показник Кількість станом на:
  01.01.2022 01.01.2024
  Кількість внутрішньо переміщених осіб 998 7076
  Кількість сімей, члени яких мають інвалідність; 2445
  з них з дітьми з інвалідністю 396
  Кількість безробітних (зареєстрованих у центрі зайнятості) 555 1475
  Кількість сімей, як отримують соціальні послуги            932 1272
  Кількість дітей у сім’ях, що перебувають на обліку надавача соціальних послуг як такі, що перебувають у складних життєвих обставинах 436 2744
  Кількість дітей, які перебувають на обліку служби у справах дітей та сім’ї, як такі, що перебувають у складних життєвих обставинах 95 185
  Кількість осіб з розладами психіки та поведінки, пов’язаними з уживанням усіх груп психоактивних речовин 1052
  з них дітей 27
  Кількість багатодітних сімей 372 830
  Кількість дітей у багатодітних сім’ях 449 3008
  Кількість сімей, які отримують державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім’ям 211 328
  Кількість дітей у сім’ях, які отримують державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім’ям 456 967
  Кількість осіб, які постраждали від домашнього насильства 449
  з них дітей 154
  Кількість одиноких матерів 140 232
  Кількість одиноких батьків 3 2
  Кількість дітей, які перебувають на обліку у зв’язку з обставинами, зумовленими стихійним лихом, техногенними аваріями, катастрофами, бойовими діями чи збройними конфліктами 48 504
  Кількість осіб, яким заподіяно шкоду пожежею, стихійним лихом, катастрофою, бойовими діями, терористичним актом, збройним конфліктом, тимчасовою окупацією 504
  Кількість дітей з особливими освітніми потребами 342 459
  Кількість дітей з інвалідністю 430
  Кількість дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування 178 185
  з них влаштовані на цілодобове перебування до закладів інституційного догляду та перебування 4 8
  з них виховуються у прийомних сім’ях та ДБСТ 31 72
  з них перебувають під опікою / піклуванням 143 125
  з них усиновлених дітей 5
  з них влаштовано в патронатні сім’ї за звітний період 0
  Кількість сімей, де триває процес розлучення батьків і вирішується спір між матір’ю та батьком щодо визначення місця проживання дітей, участі батьків у їх вихованні 144
  Кількість дітей, батьки або один із батьків яких загинули внаслідок військової агресії 14 72
  Кількість осіб у віці 18-23 роки з числа дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування 30 27
 

 

 

 

 

 

2. 2.  Чинники, що зумовлюють вразливість / складні життєві

     обставини, які найбільш поширені в Фастівській міській

     територіальній громаді.

Представники територіальної спільноти та надавачів соціальних послуг Фастівської громади під час інтерв’ю зазначили такі чинники, що зумовлюють вразливість і складні життєві обставини:

*воєнний стан, травми внаслідок війни;

*безробіття; зниження доходів/заробітної плати;

*відсутність електроенергії, що унеможливлює навчання дітей; труднощі з організацією дистанційного доступу до освіти;

*брак гаджетів; відсутність бомбосховищ у дитячих садках;

*брак соціального житла;

*недостатня кількість дозвіллєвих заходів;

*відсутність актуальних даних про ВПО;

*асоціальний спосіб життя, вживання наркотичних речовин;

*недоступність спеціалізованої допомоги, зокрема, протезування;

*відсутність достатньої кількості спеціалістів;

*недостатній доступ дітей з інвалідністю до ДРЦ, є потреба в інклюзивному транспорті та соціальному таксі.

2.3. Стан охоплення соціальною допомогою та послугами вразливих груп населення осіб/сімей, які перебувають у складних життєвих обставинах, відповідно до додатку 3 до Порядку

Соціальні послуги у громаді отримують 1272 сім’ї. Це число співпадає з даними щодо кількості сімей, які перебувають у складних життєвих обставинах, тож можна припустити, що усі родини цієї категорії охоплені соціальними послугами.

Згідно з додатком 3.1 до Порядку кількість осіб, які звертались щодо отримання соціальних послуг, та осіб/сімей, щодо яких надійшли звернення/ повідомлення про потребу в соціальних послугах за попередній календарний рік, у переважній більшості вразливих груп населення співпадає або наближена до кількості осіб/сімей, щодо яких за результатами оцінювання потреб зроблено висновок про потребу в наданні соціальних послуг та кількістю осіб / сімей, які отримували соціальні послуги у звітному періоді.

Щодо груп, у яких послугами охоплена частина потенційних отримувачів, зафіксовано, що за соціальними послугами звертались та отримали їх:

·       74,1% осіб з числа дітей сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування (у віці 18 – 23 роки), які проживають в територіальній громаді;

·       40% дітей з інвалідністю;

·       37% дітей з особливими освітніми потребами;

·       13,6% дітей, які перебувають під опікою / піклуванням;

·       95% сімей, які отримують державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім’ям;

·       8,5% осіб, яким заподіяно шкоду пожежею, стихійним лихом, катастрофою, бойовими діями, терористичним актом, збройним конфліктом, тимчасовою окупацією;

·       12% внутрішньо переміщених осіб.

Під час анкетування, яке відбулося на фокус-групі у місті Фастів у жовтні 2022 року, коли 10 респондентів мали перед очима перелік послуг, складений відповідно до затвердженого Міністерством соціальної політики Класифікатора соціальних послуг, були отримані такі відповіді щодо послуг, які вони отримали в громаді протягом минулого року:

·       натуральна допомога, зокрема, їжа, одяг, ліки, засоби гігієни (9 осіб);

·       інформування (9 осіб);

·       консультування (7 осіб);

·       представництво інтересів (4 особи);

·       екстрене (кризове) втручання  (4 особи);

·       соціально-психологічна реабілітація  (3 особи);

·       соціальний супровід сімей, у яких виховуються діти-сироти і діти, позбавлені батьківського піклування (3 особи);

·       надання притулку (3 особи);

·       короткотермінове проживання  (2 особи);

·       соціальний супровід сімей, які перебувають у складних сімейних обставинах (2 особи);

·       денний догляд для дітей з інвалідністю (1 особа);

·       раннє втручання (1 особа);

·       транспортні послуги (1 особа).

Аналіз наданих соціальних послуг за класифікацією згідно з додатком 3.2. до Порядку засвідчив, що у певних вразливих групах населення кількість осіб / сімей, які отримували послугу за минулий рік, більша за число осіб / сімей, щодо яких за результатами оцінювання було зроблено висновок про потребу в наданні послуги.

Так, у 2023 році згідно з наданими громадою даними виявлене таке перевищення фактичної чисельності отримувачів соціальних послуг:

·       інформування і консультування в 1,9 рази

·       натуральна допомога в 1,5 рази;

·       догляд вдома в 1,5 рази.

Втім, є і послуги, які були надані тільки частині сімей / осіб, щодо яких були зроблено висновок про потребу в послузі. Такі послуги отримали такі частки тих, хто за висновком їх потребував:

·       представництво інтересів – 66,7%;

·       соціальний супровід сімей /осіб, які перебувають у складних життєвих обставинах – 21,3%;

·       соціальна профілактика – 1,9%;

·       посередництво – 1,5%.

Крім того, у громаді є перелік послуг, які були надані 100% тим, хто їх потребує, а саме:

·       кризове та екстрене втручання;

·       соціальна інтеграція і реінтеграція;

·       короткотермінове проживання;

·       соціальний супровід сімей, у яких виховуються діти-сироти і діти, позбавлені батьківського піклування;

·       соціальна адаптація звільненим з МПВ;

·       фізичний супровід осіб з інвалідністю, які мають порушення опорно-рухового апарату та мають порушення опорно-рухового апарату та пересуваються на кріслах колісних,

·       транспортні послуги (соціальне таксі).

3 Основні соціальні проблеми та потреби у соціальних послугах жителів територіальної громади з числа вразливих груп населення, осіб/сімей, які перебувають у складних життєвих обставинах 1.       Основні соціальні проблеми, актуальні для територіальної громади, зокрема безробіття, вживання психоактивних речовин, домашнє насильство, торгівля людьми, жорстоке поводження з дітьми, сирітство, інвалідність, бездомність, бездоглядність, доступ сімей, дітей та молоді до необхідних послуг, рівень безпеки населення, створення безбар’єрного середовища та інші, та потреби у соціальних послугах, виявлені за результатами:

3.1 Обговорюючи запити на послуги, учасниці та учасники фокус-групи, яка була проведена у місті Фастів у жовтні 2022 року з бенефіціарами соціальної допомоги та послуг в громаді, переважно говорили про труднощі із соціалізацією та дозвіллям дітей, забезпеченістю гаджетами для навчання, відсутність бомбосховищ у дитячих садочках, проблеми з транспортом для дітей з інвалідністю.

Серед першочергових послуг, у яких є гостра потреба, були названі такі: *натуральна допомога, зокрема, їжа, одяг, ліки, засоби гігієни (7 осіб);

*транспортні послуги (5 осіб);

*інформування (3 особи);

*консультування (3 особи);

*короткотермінове проживання (3 особи);

*надання притулку (2 особи);

*денний догляд для дітей з інвалідністю  (2 особи);

*екстрене (кризове) втручання  (2 особи);

*соціально-психологічна реабілітація  (2 особи);

*представництво інтересів (1 особа);

*раннє втручання (1 особа);

*соціальний супровід сімей, які перебувають у складних сімейних обставинах (1 особа).

В анкетах, крім того, були зазначені потреби у допомозі з ремонтом житла, меблями, побутовою технікою, відпочинком та одягом для дітей.

3.2. Можливі шляхи розв’язання існуючих соціальних проблем –    запити на допомогу від учасників фокус-групи за результатами анкетування:

·        забезпечення одягом (6 згадувань);

·        забезпечення продуктами харчування (5 згадувань);

·        забезпечення побутовими товарами (5 згадувань);

·        психологічна допомога (3 згадування);

·        надання довготривалого проживання (2 згадування);

·        медична допомога (2 згадування);

·        фінансова допомога (1 згадування);

·        юридична допомога (1 згадування);

·        інформаційна підтримка  (1 згадування);

·        організація відпочинку для дітей  (1 згадування);

·        забезпечення ліками (1 згадування);

·        надання побутової техніки  (1 згадування);

·        допомога з меблями для дітей  (1 згадування);

·        допомога з ремонтом житла і дровами (1 згадування).

4 Стан системи надання соціальних послуг і потреби для її подальшого розвитку Наявні ресурси:
перелік надавачів соціальних послуг, у тому числі державного, комунального, недержавного сектору, які надають соціальні послуги за рахунок коштів місцевого бюджету та/або інших джерел, не заборонених законодавством;
назви соціальних послуг, що надаються, перелік категорій отримувачів цих послу
г відповідно до Класифікатора соціальних послуг, затвердженого наказом Мінсоцполітики від 23.06.2020 № 429, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 9 липня 2020 року за № 643/34926;
кадрове забезпечення структурного підрозділу з питань соціального захисту населення районних у мм. Києві та Севастополі державних адміністрацій, виконавчих органів сільських, селищних, міських рад;
ресурси надавачів соціальних послуг (кадрові, матеріально-технічні тощо), в тому числі наявність віддалених робочих місць для фахівців із соціальної роботи (додаток 2 до Порядку);
доступність соціальних послуг для осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення, зокрема транспортне сполучення

Згідно з інформацією, наданою у додатку 2 до Порядку, надавачами соціальних послуг у Фастівської громаді є чотири  місцеві комунальні організації та 1 -обласна:

·  Фастівський міський територіальний центр соціального обслуговування (надання соціальних послуг)

Реєстраційна картка у Реєстрі 120200389;

·  Фастівський міський центр соціальних служб,

Реєстраційна картка у Реєстрі 120200318;

·        Центр підтримки та медико-психологічної реабілітації для

військовослужбовців та їх родин «Центр життєстійкості. РОДИНА4.5.0» структурний підрозділ КНП ФМР «ФМЦПМСД», Реєстраційна картка у Реєстрі 6000000000240038779622;

·         Фастівський навчально-реабілітаційний центр «Крила надії»

реєстраційна картка у Реєстрі 6000000000230038682781;

·         Обласний у м.Фастів : КЗ КОР Київський обласний соціальний центр «Мати і дитина разом», реєстраційна картка у Реєстрі 6000000000230016141051;

Фактична кількість отримувачів соціальних послуг за попередній календарний рік у всіх організаціях не перевищує планової. Усі будівлі відповідають вимогам інклюзивності на 70%.

Фастівський міський територіальний центр соціального обслуговування (надання соціальних послуг) надає послуги таким вразливим групам:

·  особи з інвалідністю;

·  діти з інвалідністю;

·  особи похилого віку;

Бенефіціари Фастівського міського центру соціальних служб:

*сім’ї з дітьми-сиротами, дітьми, позбавленими батьківського

піклування;

*особи з інвалідністю;

*діти з інвалідністю;

*багатодітні сім’ї;

*сім’ї, де є одинокі батьки чи матері;

*сім’ї з дітьми ВПО, які прибули у громаду;

*випускники інтернатних закладів-особи з числа дітей-сиріт;

*звільнені з МПВ або УДО;

*сім’ї / особи у складних життєвих обставинах.

Вразливі групи населення, яким надає послуги з підтримки та медико-психологічної реабілітації для військовослужбовців та їх родин  «Центр життєстійкості РОДИНА 4.5.0» структурний підрозділ КНП ФМР «Фастівський міський центр первинної медико санітарної допомоги»:

·       особи з інвалідністю;

·       ВПО;

·       сім’ї з дітьми військовослужбовців;

·       військовослужбовці ветерани.

Бенефіціари Фастівського навчально-реабілітаційного центру «Крила надії»

·       діти-сироти та позбавлені батьківського піклування;

·       діти з інвалідністю;

·       особи / сім’ї, які виховують дітей з інвалідністю.

КЗ КОР Київський обласний соціальний центр «Мати і дитина разом» опікується жінками з новонанродженими дітьми чи на останньому триместрі вагітності для унеможливлення розлуки дитини з матір’ю.

Перелік послуг, які надають установи-надавачі соціальних послуг у Фастівській громаді представлений у таблиці 3.

Перелік соціальних послуг, що надаються надавачами у Фастівській громаді

Перелік послуг Назва установи
Фастівський міський територіальний центр соціального обслуговування (надання соціальних послуг) Фастівський міський центр соціальних служб Центр підтримки та медико-психологічної реабілітації для військовослужбовців та їх родин «Центр життєстійкості. РОДИНА 4.5.0» Фастівський навчально – реабілітаційний центр «Крила надії»
001.0 інформування ні так так ні
002.0 консультування ні так так ні
002.1 консультативний кризовий телефон ні так ні ні
003.0 посередництво ні так ні ні
004.0 представництво інтересів ні так так ні
005.0 надання притулку ні ні ні ні
005.1 нічний притулок ні ні ні ні
006.0 короткотермінове проживанні ні так ні ні
007.0 соціальна профілактика ні так ні ні
008.1 догляд та виховання дітей в умовах наближених до сімейних ні ні ні ні
009.1 підтримане проживання осіб похилого віку та осіб з інвалідністю ні ні ні ні
009.2 підтримане проживання бездомних осіб ні ні ні ні
009.3 транзитне підтримане проживання / учбова соціальна квартира (будинок) ні ні ні ні
010.0 соціальний супровід        
010.1 соціальний супровід сімей, осіб СЖО ні так ні ні
010.2 соціальний супровід сімей, у яких виховуються діти-сироти і діти, позбавлені батьківського піклування ні так ні ні
011.0 соціальний супровід при працевлаштуванні та на робочому місці ні ні ні ні
012.0 екстрене (кризове) втручання ні так ні ні
013.0 соціальна адаптація ні так так ні
013.1 соціально-трудова адаптація ні ні ні ні
014.0 соціальна інтеграція та реінтеграція ні так ні ні
015.1 догляд вдома так ні ні ні
015.2 догляд стаціонарний ні ні ні ні
015.3 денний догляд ні ні ні ні
015.3.1 денний догляд дітей з інвалідністю ні Планується адмініструвати ні так
015.4 паліативний догляд ні ні ні ні
016.0 персональний асистент ні ні ні ні
017.1 соціальна реабілітації осіб з інтелектуаль

ними та психічними порушеннями

ні ні ні ні
017.2 соціально-психологічна реабілітація ні ні ні так
017.3 соціально-психологічна реабілітація осіб із залежністю від наркотичних засобів чи психотропних речовин ні ні ні ні
017.4 соціально-психологічна реабілітація осіб із ігровою залежністю ні ні ні ні
018.1 тимчасовий відпочинок для батьків або осіб, які їх замінюють, що здійснюють догляд за дітьми з інвалідністю ні ні ні ні
018.2 тимчасовий відпочинок для осіб, що здійсню

ють догляд за особами з інвалід

ністю, особами, які мають невилі

ковні хвороби, хвороби, що потребують трива

лого лікування

ні ні ні ні
019.0 натуральна допомога так ні ні ні
020.0 супровід під час інклюзивного навчання ні ні ні ні
021.0 фізичний супровід осіб з інвалідністю, які мають порушення опорно-рухового апарату та пересуваються на кріслах колісних так ні ні ні
022.0 переклад жестовою мовою ні ні ні ні
023.0 транспортні послуги так ні ні ні

 

    Аналіз кадрового забезпечення надавачів соціальних послуг у Фастівській громаді свідчить, що у їхніх штатних розкладах не представлені певні вузькі спеціалісти, а саме:

·       соціальний працівник;

·       педагог соціальний;

·       вихователь соціальний по роботі з дітьми з інвалідністю;

·       асистент вихователя соціального по роботі з дітьми з інвалідністю

·       ерготерапевт;

·       лікар-фізіотерапевт;

·       фізичний терапевт;

·       лікар-невролог дитячий;

·       лікар-психіатр дитячий.

Посада практичного психолога є у всіх установах-надавачах соціальних послуг та представлена загалом 6-ма штатними одиницями, які наразі заповнені. Зважаючи на високу потребу вразливих груп населення у психологічній допомозі та підтримці, кількість фахівців доцільно ще збільшувати.

Крім того, у громаді зареєстровано 185 дітей на обліку служби у справах дітей та сім’ї,  як такі, що перебувають у складних життєвих обставинах, та 504 дитини дітей, які перебувають на обліку у зв’язку з обставинами, зумовленими стихійним лихом, техногенними аваріями, катастрофами, бойовими діями чи збройними конфліктами, але при цьому в установах-надавачах соціальних послуг відсутні дитячий невролог та дитячий лікар-психіатр. Відповідні фахівці, найімовірніше, є у закладах охорони здоров’я громади, проте їхня залученість до сфери надання соціальних послуг у ситуації війни може істотно підвищити якість обслуговування сімей з дітьми.

4.2.Стан інформування та обізнаності населення про соціальні послуги, що надаються в територіальній громаді, їх зміст та порядок надання.

Організація інформування та рівень обізнаності про соціальні послуги, що надаються в територіальній громаді під час проведення у жовтні 2022 року фокусованого групового інтерв’ю з бенефіціарами соціальних послуг було виявлено, що основними комунікаційними каналами інформування мешканців про соціальні послуги у Фастівській громаді є ФБ-сторінка Фастівської міської ради , адаптована для осіб з вадами зору, Viber, Telegram, ФБ-сторінка Служби у справах дітей та сім’ї, ФБ-сторінка Фастівського міського центру соціальних служб, інформаційні буклети. Комітети самоорганізації населення надають інформацію про доступні соціальні послуги в громаді. Встановлено інформаційний стенд, який не використовується у воєнний час. Інформація про послуги також публікується в місцевій газеті «Перемога» та наявна безпосередньо в ЦСС і Гуманітарному штабі, на плакатах у громадських місцях, у брошурах.

Водночас, результати колективного обговорення на фокус-групі засвідчили, що інформанти та інформантки недостатньо орієнтуються в інформації про те, що таке соціальні послуги та де їх можна отримати.

4.3. Висновки за результатами оцінювання організаційної спроможності територіальної громади у забезпеченні населення соціальними послугами та пропозиції щодо удосконалення:
організаційного розвитку суб’єктів системи надання соціальних послуг
;

Згідно з даними, наведеними у додатку 4 до Порядку, Фастівська міська територіальна громада відповідає основним критеріям належного рівня організаційної спроможності у забезпеченні населення соціальними послугами за такими показниками:

·            організаційний розвиток суб’єктів системи надання соціальних послуг;

·            узгодженість бюджетного планування з прогнозними та програмними документами економічного і соціального розвитку територіальної громади та завданнями щодо удосконалення соціальних послуг;

·            розвиненість комунікацій органу місцевого самоврядування з громадою у сфері планування та здійснення видатків місцевого бюджету на соціальні послуги;

·            забезпеченість органу місцевого самоврядування фінансовими ресурсами;

·            стан управління видатками місцевого бюджету на соціальні послуги достатній.

У громаді наявні місцевий орган соціального захисту населення, а також надавачі соціальних послуг комунального сектору, які мають відповідні статуси розпорядників коштів місцевого бюджету.

Варто відзначити впровадження в Фастівській громаді компенсацій, що призначається фізичній особі, яка надає соціальні послуги з догляду без здійснення підприємницької діяльності на професійній основі, пройшла підготовку та перепідготовку з основ догляду особам, які через порушення функцій організму не можуть самостійно пересуватися та самообслуговуватися (далі – соціальні послуги з догляду на професійній основі) та виплати компенсації за догляд, що призначається фізичній особі, яка надає соціальні послуги з догляду без провадження підприємницької діяльності на непрофесійній основі, без проходження навчання та дотримання державних стандартів соціальних послуг (далі – фізична особа, яка надає соціальні послуги) особам із числа членів своєї сім’ї, які спільно з нею проживають, пов’язані спільним побутом, мають взаємні права та обов’язки (далі – соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі)

Компенсацію  виплачено – 15 фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на професійній основі, шляхом перерахування коштів Управлінням соціального захисту  ВК ФМР,  фізичній особі, згідно актів, що підтверджують надання соціальних послуг з догляду на професійній основі  на суму 241 667, 98 за 3 місяці  2024року.

Та виплата призначена 73 фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі 73 особам, з числа членів своєї сім’ї на суму 392 979,49 за 3 місяці 2024р.Разом 634 647, 47грн. у 2024р.

Загальні показника за 2023рік виплати компенсації за  догляд на :

Непрофесійна основа- 74 особи;

Професійна основа-8 осіб, на загальну суму з місцевого бюджету 1611256, 25 грн.

У пункті 1.1.3 додатку 4 до Порядку, заповненою громадою зазначено що моніторинг надання та оцінки якості соціальних послуг, що надаються населенню за бюджетні кошти, у 2023 році не проводився, проте у пункті 1.1.4 є позначка, що моніторингом буде охоплено більшу частину послуг.

У громаді реалізується участь суб’єктів системи надання соціальних послуг у визначенні потреб населення в соціальних послугах; проводиться внутрішня оцінка якості наданих соціальних послуг; відбувається навчання та підвищення кваліфікації персоналу.

Обсяг коштів, які надавач соціальних послуг комунального сектору залучив у Фастівській громаді за надані соціальні послуги на платній основі у 2023 році склав 62 210 000 грн, що становить 0,7% від загального обсягу видатків. Також за результатами вжитих заходів у 2023 році від благодійників була залучена фінансова та натуральна допомога. Обсяг коштів, які надавачі соціальних послуг комунального сектору залучили від благодійників для надання та розвитку соціальних послуг у додатку 4 до Порядку .

Фастівська громада у 2023 році не укладала угоди (договори) про співробітництво у сфері організації надання соціальних послуг з надавачами недержавного сектору, як і меморандуми, договори про співробітництво у сфері організації надання соціальних послуг з громадськими об’єднаннями, благодійними організаціями, договори про співробітництво територіальних громад у сфері надання соціальних послуг та угоди (договори) про співробітництво з районною та / або обласною радами.

У загальному висновку щодо організаційного розвитку уповноважених органів у сфері надання соціальних послуг, надавачів соціальних послуг в додатку 4 до Порядку зазначено, що у Фастівській громаді з 2023 року активно реалізується гарантоване отримувачу право вільного вибору надавача соціальних послуг з числа включених до Реєстру надавачів та отримувачів соціальних послуг та фінансування соціальних послуг на підставі укладеного між надавачем та отримувачем соціальних послуг договору та плану. У висновку також йдеться про те, що потребує активності недержавна сфера надавачів соціальних послуг з включенням їх у стратегію громади у сфері надання соціальних послуг. У громаді сформульовані основні напрями розвитку комунальних надавачів і перелік послуг для наочного бачення недержавним сектором незаповнених ніш у громаді, та воєнний стан в країні і нестабільність у громаді з кадровим потенціалом через мобілізаційні заходи стримують громадські організації, ФОПи до реєстрації та активного залучення до місцевих ініціатив розширення соціальної сфери надавачів соціальних послуг.

У громаді немає затвердженої стратегії розвитку соціальних послуг. Наразі даний стратегічний документ перебуває на узгодженні та розгляді у відповідальних структурних підрозділів для фінансової спроможності їх реалізувати та юридичного підґрунтя виконання, а також у депутатського корпусу для детального розгляду та затвердження на сесії Фастівської міської ради. До аналітичної частини стратегії включено більшу частину основних положень результатів визначення потреб населення у соціальних послугах та всі головні висновки. Стратегія містить оперативну ціль, завдання щодо розвитку та організації надання соціальних послуг; однак не містить системи показників для моніторингу. Виконано більшу частину завдань щодо розвитку та організації надання соціальних послуг. Надавачами комунального сектору забезпечено основне виконання неповного обсягу базових соціальних послуг, адміністрованих у Фастівській міській територіальній громаді через ЦНАП, шляхом прийняття рішення Управлінням соціального захисту населення про платність, безоплатну основу чи диференційовану оплату за отримання послуг, заявлених заявником.

Також у громаді немає затверджених середньострокових прогнозних та програмних документів економічного і соціального розвитку територіальної громади щодо розвитку та забезпечення надання соціальних послуг (місцевих програм розвитку тощо). Натомість у додатку 4 до Порядку є інформація про те, що у громаді на виконанні функціонує Комплексна програма забезпечення прав дітей та підтримки сімей з дітьми Фастівської міської територіальної громади «Назустріч дітям» на 2023-2027рр., затверджена рішенням Фастівської міської ради № 158-XXXIII-VIII від 20.12.2022 р., Міська комплексна Програма «Турбота» на 2021-2025 рр. від 23.12.2020 р. № XXXVIII- IV-VII, «Програма підтримки заходів з мобілізаційної підготовки та територіальної оборони ФМТГ на 2023-2025рр.» від 25.08.2023 р. № XXXVIII-XLV-VII.

До опису проблеми, на розв’язання якої спрямовані зазначені документи, включено більшу частину основних положень результатів визначення потреб населення у соціальних послугах, хоча і не зазначено, у рамках яких саме послуг мають відбуватися визначені заходи. Також охоплено всі етапи надання соціальних послуг та передбачено фінансові ресурси для виконання заходів

У громаді затверджені звіти про виконання середньострокових прогнозних та програмних документів економічного і соціального розвитку територіальної громади щодо розвитку та забезпечення надання соціальних послуг (місцевих програм розвитку тощо) за підсумками звітного року. Більшу частину завдань щодо розвитку та організації надання соціальних послуг виконано реалізацією системи і принципів надання та отримання соціальних послуг. Фастівська громада з 2023 року активно займається розбудовою та комплексним охопленням частини населення, у якої є потреба в соціальних послугах, необхідним пакетом послуг у соціальній сфері. На даному етапі формується обсяг і шляхи реалізації потреб і можливостей, наявних у працюючої соціальної інфраструктури громади. З цього приводу в коментарі до пункту 2.2.6 додатку 4 до Порядку зазначається, що висновки та прогнози наразі робити зарано.

У громаді затверджено прогноз місцевого бюджету, який охоплює звітний та два наступних роки. У прогнозі місцевого бюджету виокремлено видатки на соціальні послуги, а у бюджетних пропозиціях до прогнозу місцевого бюджету здебільшого враховані потреби у ресурсах, необхідних для розвитку та забезпечення надання соціальних послуг, встановлених за результатами визначення потреб населення у соціальних послугах та відображених у середньострокових прогнозних та програмних документах економічного і соціального розвитку територіальної громади. У прогнозі місцевого бюджету на найближчі три роки здебільшого врахований обсяг видатків на соціальні послуги, передбачених у бюджетних пропозиціях до прогнозу місцевого бюджету, з незначним коефіцієнтом у бік збільшення.

Також затверджено план діяльності на середньостроковий період (на звітний та два наступних роки) головного розпорядника коштів, що реалізує політику у сфері соціальних послуг, який містить здебільшого враховані заходи щодо розвитку та організації надання соціальних послуг. У бюджетному запиті враховані потреби в ресурсах, необхідних для розвитку та організації надання соціальних послуг, встановлених за результатами визначення потреб населення у соціальних послугах та відображених у бюджетних пропозиціях до прогнозу місцевого бюджету. Видатки на соціальні послуги, зазначені в бюджетному запиті головного розпорядника бюджетних коштів, у проекті місцевого бюджету на 2024 рік у громаді збільшено у порівнянні з 2023 роком, хоча враховано сталий показник 2023 року з коефіцієнтом збільшення видатків через зростання прожиткового мінімуму та заробітної плати, удорожчання енергоносіїв.

 Обсяг і динаміка видатків місцевого бюджету
Фастівської міської територіальної громади

Загальний обсяг видатків місцевого бюджету на соціальні послуги, в тому числі: Роки
2022 2023
Забезпечення соціальними послугами за місцем проживання, які не здатні до самообслуговування у зв’язку з похилим віком, хворобою, інвалідністю, тис. грн 9 083,9 11 260,8
Утримання та забезпечення діяльності центрів соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді, тис. грн 2 772,7 2 993,9
Інші бюджетні програми, тис. грн 5 167,9 9 733,2
Обсяг видатків місцевого бюджету на соціальні послуги в розрахунку на одну особу, що проживає у територіальній громаді, грн 588, 22 603,91
Частка видатків на соціальні послуги у загальному обсязі видатків місцевого бюджету, % 2,3 4
Рівень виконання планових показників видатків місцевого бюджету на соціальні послуги, % 100 100

 

Таким чином, бюджетне планування у Фастівській громаді узгоджене з прогнозними та програмними документами економічного і соціального розвитку територіальної громади та завданнями щодо розвитку соціальних послуг. У загальному висновку в пункті 2 додатку 4 до Порядку також вказані такі проблемні питання: відсутність всіх необхідних в громаді соціальних послуг та недостатнє охоплення існуючими послугами громадянам, що їх потребують. Зазначено, що ці проблеми мають два варіанти вирішення:

·           розширення переліку соціальних послуг, що надаються Комунальними закладами Фастівської міської ради, тим кадровим ресурсом, що вже затверджений;

·           залучення до надання соціальних послуг громадських об’єднань, релігійних та благодійних організацій, суб’єктів господарювання шляхом державно-приватного партнерства і соціального замовлення та реєстрації даних надавачів у Реєстрі, щоб забезпечити спроможність громади підтримувати пільгові (статусні) категорії населення та допомагати іншим верствам вирішувати проблемні питання у родинах, відповідно до виявлених у них ресурсів.

5 Висновки щодо пріоритетів організації надання соціальних послуг у територіальній громаді в середньостроковій і короткостроковій перспективі з урахуванням виявлених потреб та наявних ресурсів Висновки щодо потреб населення у соціальних послугах з урахуванням:
кількості осіб/сімей, що належать до потенційних отримувачів соціальних послуг, вразливих груп населення та тих, які перебувають у складних життєвих обставинах, повноти забезпечення їхніх потреб (за даними додатка 3 до Порядку),результатів соціального дослідження; результатів обговорень на засіданнях робочої групи з питань визначення потреб населення територіальної громади у соціальних послугах,визначених законодавством базових соціальних послуг;

 

Аналіз засвідчив, що 3 категорії бенефіціарів  входять до переліку груп населення,  які забезпечуються працюючими установами-надавачами соціальних послуг в Фастівській громаді у повному обсязі, а саме: * прийомні сім’ї, дитячі будинки сімейного типу;

·    неповнолітні батьки;

·    малозабезпечені сім’ї.

Та, найчисельнішою серед вразливих груп населення у Фастівській громаді є внутрішньо переміщені особи. Під час фокус групи з отримувачами соціальної допомоги та послуг у місті Фастів, яка була проведена у листопаді 2023 року, з 11 присутніх- 3 були представниками цієї категорії. Крім того, в колективному обговоренні взяли участь по 3 представники сімейних форм виховання та сімей військовослужбовців та по 2 – багатодітних сімей, сімей, які виховують дітей з інвалідністю та сімей, де діти постраждали від воєнних дій. Деякі учасниці та учасники фокус групи належали одночасно до двох та більше вразливих груп.

Згідно з додатком 3.1 до Порядку кількість осіб, які звертались щодо отримання соціальних послуг, та осіб/сімей, щодо яких надійшли звернення/ повідомлення про потребу в соціальних послугах за попередній календарний рік, у переважній більшості вразливих груп населення співпадає або наближена до кількості осіб/сімей, щодо яких за результатами оцінювання потреб зроблено висновок про потребу в наданні соціальних послуг та кількістю осіб / сімей, які отримували соціальні послуги у звітному періоді.


 Базові соціальні послуги, які не надаються в громаді:

·       денний догляд;

·       догляд та виховання дітей в умовах наближених до сімейних;

·       супровід під час інклюзивного навчання;

·       переклад жестовою мовою.

Інші соціальні послуги, які не надаються у громаді:

·       нічний притулок;

·       підтримане проживання осіб похилого віку та осіб з інвалідністю;

·       підтримане проживання бездомних осіб;

·       транзитне підтримане проживання / учбова соціальна квартира (будинок);

·       догляд стаціонарний;

·       соціально-трудова адаптація;

·       соціальний супровід при працевлаштуванні та на робочому місці;

·         паліативний догляд;

·         персональний асистент;

·         соціальна реабілітації осіб з інтелектуальними та психічними порушеннями;

·         соціально-психологічна реабілітація осіб із залежністю від наркотичних засобів чи психотропних речовин;

·         соціально-психологічна реабілітація осіб із ігровою залежністю;

·         тимчасовий відпочинок для батьків або осіб, які їх замінюють, що здійснюють догляд за дітьми з інвалідністю;

·         тимчасовий відпочинок для осіб, що здійснюють догляд за особами з інвалідністю, особами, які мають невиліковні хвороби, хвороби, що потребують тривалого лікування.

Члени робочої групи у 2023 році брали участь у плануванні видатків місцевого бюджету на соціальні послуги на рік. У звітному році була опублікована інформація з питань місцевого бюджету в доступній для громадськості формі бюджету для громадян, зокрема, і щодо обсягу видатків на соціальні послуги та очікувані результати. Також у 2023 році в громаді були проведені консультації з громадськістю з метою представлення проекту бюджету на звітний рік та отримання зворотного зв’язку. З приводу цього пункту зазначено, що простежується певна зацікавленість громадськості у даному питанні, проте населення ще потребує інформативних роз’яснень про порядок отримання даних послуг.

У 2023 році в громаді не було застосовано механізм громадського бюджету та не проведено конкурс громадських проектів та наведено пояснення щодо цього: «Через військовий стан в Україні у громаді першочергово забезпечується безперебійна діяльність критичної інфраструктури та всі можливі ресурси направляються на підтримку обороноздатності країни та збройних сил, тому конкурс громадських проєктів у 2022 та 2023 році не проводився. До 2022року дані конкурси проводились щорічно з 2017 року – партиципаторним бюджетуванням на загальну суму з місцевого бюджету 1 млн. грн., з 2021 року – при організації діяльності міської громади з 8-мома старостинськими округами на суму 1,5 млн. грн».

Мобілізація власних доходів місцевого бюджету у Фастівській міській територіальній громаді

Показник Роки
2022 2023
Обсяг власних доходів загального фонду місцевого бюджету (доходів місцевого бюджету, крім міжбюджетних трансфертів), тис. грн 430 950,7 482 948,8
Обсяг власних доходів місцевого бюджету (доходів місцевого бюджету, крім міжбюджетних трансфертів) у розрахунку на одну особу, яка проживає в територіальній громаді, грн 7,0 7,7
Рівень виконання планових показників за власними доходами у звітному році та двох попередніх роках, % 84,1 97,2
Частка доходів загального фонду місцевого бюджету (крім субвенцій та додаткової дотації на здійснення переданих з державного бюджету видатків з утримання закладів освіти та охорони здоров’я), що спрямована на соціальні послуги, % 3,9 5

У 2022 році обсяг базової дотації склав 3155 тис. грн, а у

2023 році – 3330,7 тис. грн..

6 Рекомендації за результатами визначення потреб населення територіальної громади у соціальних послугах 1.       Пріоритетні види соціальних послуг для жителів територіальної громади, в тому числі комплексні спеціалізовані соціальні послуги (з рахуваннямданих  додатка 3 до Порядку, ключових висновків, сформованих за результатами визначення потреб).
2. Перелік соціальних послуг, потребу в яких територіальна громада забезпечити неспроможна, та можливі кроки для залучення додаткових ресурсів тощо.
3. Рекомендації щодо організації надання/покращення/ розвитку соціальних послуг, в яких є потреба, напрямів розвитку соціальної роботи,спрямовані на подолання чинників, що зумовлюють вразливість/ складні життєві обставини, та створення безбар’єрного середовища для отримувачів соціальних послуг

Перелік послуг, які  приорітетно впроваджуватимуться установами-надавачами соціальних послуг у Фастівській громаді.

  За даною звітністю першочергово у забезпеченні базовими соціальними послугами на 2024-2027 роки визначено:

* догляд та виховання дітей в умовах наближених до сімейних(патронат); послугу – переклад жестовою мовою у громаді потребує 4 особи, що не є першочерговим у впровадженні;

Серед інших соціальних послуг  планових до впровадження та визначених у Програмі до запровадження, це:

·       надання притулку з залученням недержавного партнерства та наявного ресурсу у громаді серед релігійних організацій з реєстрацією даних надавачів у Реєстрі, ;

·       підтримане проживання осіб похилого віку та осіб з інвалідністю, шляхом розширення соціальних послуг надавачем – Фастівським міським Територіальним центром соціального обслуговування, КЗ ФМР;

·       транзитне підтримане проживання / учбова соціальна квартира (будинок)- шляхом облаштування за кошти Благодійної організації приміщень комунальної власності громади та необхідного обладнання для забезпечення даних потреб;

·         денний догляд для дітей з інвалідністю та тимчасовий відпочинок для батьків або осіб, які їх замінюють, що здійснюють догляд за дітьми з інвалідністю- запровадивши дану послугу додатково, комунальним надавачем-Фастівським міським Центром соціальних служб, КЗ ФМР;

·         підтримне проживання осіб з інвалідністю – планово реалізується у громаді  Громадською організацією «Родина для осіб з інвалідністю» з орендою комунальних приміщень та облаштуванням для відповідних потреб.

7 Додатки 1.Дані щодо соціально-демографічної ситуації у територіальній громаді та кількості осіб / сімей, які належать до вразливих груп населення
або перебувають у складних життєвих обставинах (додаток 1 до Порядку).

У межах проєкту «Право на сім’ю: усунення системних прогалин – підтримка реформ системи захисту дітей в Албанії, Білорусі, Вірменії, Північній Македонії та Україні»  до  проведення дослідження з визначення потреб населення Фастівської міської територіальної громади в соціальних послугах, моніторингу оцінювання організаційної спроможності надання послуг для дітей та сімей з дітьми і написання аналітичного звіту задіяно команду дослідників «Оперативна соціологія» Дніпро , МБО»БФ»СОС Дитячі містечка» Україна, презентовано 14-15.03.2024 м.Городенки (додаток) та 09.04.2024р. на засіданні Робочої групи з питань визначення потреб населення Фастівської міської територіальної громади у соціальних послугах з їх донапрацюваннями.
2. Узагальнені дані про надавачів соціальних послуг (за формою, наведеною у додатку 2 до Порядку).
3. Дані щодо забезпечення соціальними послугами осіб/сімей з числа вразливих груп населення та тих, які перебувають у складних життєвих обставинах (таблиця 3.1 додатка 3 до Порядку).
4. Дані щодо видів соціальних послуг, потребу в яких встановлено для осіб/сімей з числа вразливих груп населення та тих, які перебувають у складних життєвих обставинах (таблиця 3.2 додатка 3 до Порядку).
5. Інформація за результатами оцінювання організаційної спроможності територіальної громади у забезпеченні соціальними послугами (додаток 4 до Порядку).
6. Звіт(и) за результатами опитувань, інтерв’ю, фокус-групи тощо

__________
* Зміст розділів може бути розширено / уточнено з урахуванням результатів визначення потреб населення територіальної громади у соціальних послугах, бачення та пропозицій членів робочої групи з питань визначення потреб населення територіальної громади у соціальних послугах.

Жанна БОРТОВСЬКА

04565-60506

Олена ВІТВІЦЬКА

БІЛЬШЕ НОВИН

ДИВИТИСЬ