Промивка водопровідних мереж: корисна інформація
- 25.09.2019
Що кожен повинен знати про промивку мереж?
Профілактична дезінфекція і промивка міських водопровідних мереж здійснюється, на підставі плану, який погоджується з міськвиконкомом і Держсанепідслужбою м. Фастів, з метою дотримання санітарно-епідеміологічного благополуччя міста.
Покращення якості питної води включає в себе:
– випуск води із водопровідних мереж міста;
– проведення ремонтних та профілактичних робіт на водопровідних мережах;
– заповнення водопровідних мереж дезінфікуючим розчином;
– випуск води з дезінфікуючим розчином із водопровідних мереж і промивка мереж з максимальною інтенсивністю руху;
– здійснення постійного лабораторного контролю;
– подача споживачам питної води.
Напередодні проведення дезінфекції і промивки водопровідних мереж рекомендуємо заздалегідь зробити необхідні запаси води для питних і господарчо-побутових цілей, не відкладаючи це на останній перед промивкою вечір. Так як багато споживачів ввечері починають набирати воду, і тим самим значно підвищують швидкість води в водопровідних мережах, що призводить до підняття осаду та іржі з труб – вода стає неналежної якості.
Під час проведення дезінфекції та промивки водопровідних мереж вода буде не придатною до вживання і приготування їжі.
Згідно правил технічної експлуатації систем водопостачання, дезінфекція і промивка водопровідних мереж проводиться до зовнішнього зрізу будинків, але у більшості будинків заміна труб не проводилась із моменту будівництва (за обслуговування внутрішньобудинкових мереж відповідає управитель – ЖЕК або ОСББ), тому для поліпшення якості води після закінчення промивки водопровідних мереж міста та для промивки внутрішньобудинкових мереж необхідно почергово відкривати крани у мийках, раковинах і ваннах.
У разі, якщо ситуації з якістю питної води не покращиться, просимо звертатися до аварійно-диспетчерської служби комунального підприємства Фастівської міської ради «Фастівводоканал» за телефоном: 5-13-92.
Відповіді на найпоширеніші запитання про дезінфекцію і промивку мереж
Що таке промивка та для чого вона необхідна?
Промивка – це знезараження та дезінфекція мереж міста. З часом в них накопичується осади та залишки експлуатації технічних вузлів (іржа тощо), тому для профілактики і покращення якості води щороку потрібно проводити промивку. ЇЇ основна мета — попередження негативного впливу стану водопровідних мереж на якість води. Водночас, для забезпечення упродовж року надійного функціонування водопровідних та каналізаційних мереж, відбудеться виконання великої кількості ремонтних робіт та заміна запірної арматури. Такі ремонтні роботи неможливо виконати без зупинки водопостачання на місто.
В Європі і навіть по Україні є міста, де практика промивки не застосовується. Яка доцільність її у Фастові?
Промивка мереж відбувається у кожному місті. Така технологія. Різниця є в тому, що у великих містах немає можливості відключити все місто від водопостачання і промити всі мережі одночасно. Тому промивка відбувається локально, по районам. Наприклад, таку промивку застосовують у Києві. Тобто, по графіку відключається невеликий район на 4-5 годин і здійснюється промивка невеликої ділянки водопроводу. За цей короткий час процесу – споживачі просто не помічають відсутності води, пояснюючи її ремонтними роботами тощо. Тому казати, що промивки немає – неправильно. Це необхідний процес для якості води. Особливо для країн пострадянського простору, де трубопроводи достатньо старі.
Як відбувається процес промивки?
Перед тим як почати промивку відключаються насоси, які подають воду на місто. Після цього відкриваються випуски по місту, де стоять засувки для випуску води у каналізацію, щоб звільнити трубопровід від води. Після цього з водоочисних споруд подається хлорована вода у центральні мережі. Тобто, випустивши чисту воду з мереж, їх заповнюють хлорованою водою. У міських трубах вона стоїть протягом 5-6 годин. В цей час відбувається дезінфекція водопровідних мереж, тобто дезінфікуючий розчин роз’їдає осад, який накопичився у водопроводі, та знищує збудників інфекційних захворювань.
Далі, по черзі, починають відкривати засувки для спуску води в каналізацію. Спочатку в одному районі… Від цього вода починає колихатися і текти протягом години в ту частину міста, де відкрили спуски. Після цього спуск закривається і відкривається інший. Відповідно вода змінює напрям і тече вже в іншу частину міста. Таким чином, переганяючи воду по водопроводах, прочищаються мережі. Поступово хлор починає виходити з труб. Коли залишається незначна його концентрація, у міський трубопровід подається вже чиста вода. Хлорована вода, якою здійснювалася очистка, зливається лише в каналізацію, звідки вона потрапляє на каналізаційні очисні споруди. Там вона проходить всі етапи очистки і скидається у біостав. Такий процес займає 1 добу.
Чи застосовуються для промивки хімічні засоби?
Мережі промивають виключно гіпохлоридом натрію. Завдяки почерговому відкриттю спусків в різних частинах міста вода збурюється, тим самим очищаючи трубопровід.
Після промивки якість води мала б покращитися. Проте, деякі споживачі скаржаться на погіршення її якості. В чому може бути причина?
Причини можуть бути наступні:
Потрапляння в воду іржі. На мережах перед будинками стоять різні технічні засоби: пожежні гідранти, засувки, які з часом ржавіють. Вода під час промивки може їх збурити, а відповідно іржа піде у мережі. Щоб позбутися цієї проблеми необхідно просто спустити воду.
Старі внутрішні мережі в будинках. Аналогічна ситуація. Мережі ржавіють і засмічується. Під час промивки відбувається очищення наслідків ржавіння. Їх потрапляння у крани споживачів можливе, якщо недостатньо спущено води.
Так звані тупикові мережі. Більшість мереж по місту є закільцьовані, тобто вода постійно рухається. Проте, за радянських часів, до деяких будинків проводили відгалуження, які не мають кільцевого з’єднання з основними мережами. Відповідно, в таких місцях вода не циркулює. В таких ситуаціях воду теж необхідно просто спустити, проте, в більших кількостях. Тому, переважно, на такі випадки виїжджає бригада водоканалу і, у разі технічної можливості, зливає воду з мережі через випуски та технічні засоби.
Пориви на мережах. Така причина можлива, проте, таких проблем майже не виникає. Підприємство намагається реагувати превентивно, тобто наперед здійснювати ремонти на критичних мережах.
Зараз більшість споживачів мають лічильники, і з метою економії не зливають воду. Саме тому виникають подібні ситуації. Щоб максимально зменшити їх кількість, спускають воду через випуски. Але, попри це, певний відсоток забруднень залишиться у внутрішніх мережах споживача. Цього неможливо уникнути.
Що роботи споживачеві, якщо у нього погана якість води після промивки?
Якщо у Вас погана якість води, в незалежності, чи після промивки, чи ні, необхідно зателефонувати на диспетчерську службу за тел. 5-13-92 та повідомити про проблему. На місце виїжджають наші бригади та лаборанти, які забирають проби води та визначають причину забруднення.