Проєкт регуляторного акту «Про затвердження Методики розрахунку і порядку використання плати за оренду майна, що знаходиться в комунальній власності Фастівської міської територіальної громади»
- 04.10.2024
ОГОЛОШЕННЯ ПРО ОПРИЛЮДНЕННЯ ПРОЕКТУ РЕГУЛЯТОРНОГО АКТУ
Відповідно до ст.9 Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» повідомляємо, що 04.10.2024 року оприлюднюється проєкт регуляторного акту та аналіз регуляторного впливу проєкту рішення Фастівської міської ради «Про затвердження Методики розрахунку і порядку використання плати за оренду майна, що знаходиться в комунальній власності Фастівської міської територіальної громади».
Даний проєкт розроблений з метою приведення у відповідність до чинного законодавства, удосконалення правового регулювання майнових відносин (оренди майна територіальної громади) між органами місцевої влади і суб`єктами господарювання та удосконалення порядку розрахунку орендної плати, за користування майном, що належить до комунальної власності Фастівської міської територіальної громади.
Проєкт регуляторного акта та відповідний АРВ оприлюднено на офіційному сайті міської ради та її виконавчих органів в розділі «ЕКОНОМІКА / Регуляторна політика / 7. Оприлюднення нових проєктів регуляторних актів для проведення обговорень за участю представників громадськості» (http://fastiv-rada.gov.ua/7-opryliudnennia-novykh-proektiv-rehuliatornykh-aktiv-dlia-provedennia-obhovoren-za-uchastiu-predstavnykiv-hromadskosti/).
Зауваження та пропозиції приймаються у письмовому вигляді від фізичних та юридичних осіб їх об’єднань в місячний термін з дня опублікування проєкту регуляторного акту за адресою: 08500, м.Фастів пл.Соборна,1, каб.111 – 04565 6-02-14 (відділ звернення громадян), каб. 306 – 04565 6-13-95 (загальний відділ).
04.10.2024 рік
АНАЛІЗ РЕГУЛЯТОРНОГО ВПЛИВУ
проекту рішення Фастівської міської ради
«Про затвердження Методики розрахунку і порядку використання плати за оренду майна, що знаходиться в комунальній власності Фастівської міської територіальної громади»
- Визначення проблеми
Відносини, пов’язані з передачею в оренду майна, що перебуває в спільній власності територіальних громад сіл, селищ і міст області (далі – спільної власності області), регулюються введеним в дію з 01 лютого 2020 року Законом України «Про оренду державного та комунального майна» (далі – Закон), яким впроваджено принципово нові механізми передачі майна в оренду шляхом проведення електронного аукціону. Разом з тим, статтею 15 Закону визначено категорії орендарів, що мають право отримати в оренду майно без проведення аукціону.
Частиною другою статті 17 Закону визначено, що у разі передачі майна в оренду без проведення аукціону, орендна плата визначається відповідно до Методики розрахунку орендної плати, яка затверджується Кабінетом Міністрів України щодо державного майна та представницькими органами місцевого самоврядування – щодо комунального майна.
На теперішній час рішенням Фастівської міської ради від 01 червня 2017 року № 13-ХХІХ-VІІ затверджено Методику розрахунку і порядок використання плати за оренду майна, що знаходиться в комунальній власності територіальної громади Фастівської міської ради (Далі – Методика) .
Слід відмітити, що у зв’язку з введенням в дію Закону вказана Методика діє лише в частині, яка не суперечить вимогам Закону, та не охоплює всі питання орендних відносин в Фастівській міській територіальній громаді. А саме, на сьогодні не врегульовано питання розрахунку орендної плати для суб’єктів господарювання, визначених частиною другою статті 15, абзацом 2 частини 2 статті 18 Закону.
Таким чином, передача комунального майна в оренду ускладнюється у зв’язку з відсутністю необхідних підзаконних актів, які б деталізували положення Закону.
З огляду на зазначене, постала потреба в розробленні відповідного нормативного акта, оскільки законодавчо не передбачено методику для комунального майна та пропорції розподілу орендної плати. В частині орендних ставок по діючим договорам оренди зміни не відбуваються.
Основні групи (підгрупи), на які проблема справляє вплив:
Групи (підгрупи) | Так | Ні |
Громадяни | – | – |
Орган місцевого самоврядування в особі Фастівської міської ради | + | – |
Суб’єкти господарювання, у тому числі суб’єкти малого підприємництва | + | – |
Обґрунтування неможливості вирішення проблеми за допомогою ринкових механізмів:
Застосування ринкових механізмів для вирішення вказаної проблеми не є можливим, оскільки відповідно до п.2 ст. 17 Закону у разі передачі майна в оренду без проведення аукціону орендна плата щодо комунального майна визначається представницькими органами місцевого самоврядування. У разі відсутності затвердженої органи місцевого самоврядування керуються державною методикою, що є неприпустимим для випадків, коли орендарями є бюджетні установи, що фінансуються з міського бюджету.
Обґрунтування неможливості вирішення проблеми за допомогою діючих регуляторних актів:
Зазначена проблема не може бути вирішена за допомогою діючих регуляторних актів, оскільки діюча методика не відповідає чинному законодавству з питань оренди комунального майна, а також відсутністю в них механізмів регулювання орендних відносин певної категорії орендарів.
Отже, для вирішення проблеми необхідно розробити відповідний нормативно-правовий акт, а саме: рішення міської ради «Про затвердження Методики розрахунку і порядку використання плати за оренду майна, що знаходиться в комунальній власності Фастівської міської територіальної громади».
- Цілі державного регулювання
Цілями, на досягнення яких спрямований проект даного рішення є забезпечення виконання приписів Закону України від 03.10.2019 №157-ІХ «Про оренду державного та комунального майна», створення єдиних правил для учасників орендних відносин (орендаря та орендодавця) та чітких механізмів розрахунку орендної плати (річної, місячної, добової, погодинної), відповідно до орендних ставок та цільового призначення для орендарів, які мають право на укладання договорів оренди (продовження) без аукціону, а також механізму нарахування індексу інфляції.
Проект рішення є нормативно-правовим актом, який спрямований на удосконалення правового регулювання майнових відносин (оренди майна територіальної громади) між органами місцевої влади і суб`єктами господарювання та удосконалення порядку розрахунку орендної плати, за користування майном, що належить до комунальної власності Фастівської міської територіальної громади.
III. Визначення та оцінка альтернативних способів досягнення цілей
Рішення підготовлено з метою реалізації повноважень міської ради як органу, уповноваженого управляти об’єктами комунальної власності територіальної громади, які визначені у статті 29 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», а також статті 19 Закону України «Про оренду державного та комунального майна» згідно з яким, органам місцевого самоврядування надається право затвердження місцевої Методики розрахунку і використання орендної плати.
Для досягнення встановлених цілей розглянуто наступні альтернативи:
Альтернативи | Переваги | Недоліки |
Застосування Методики розрахунку орендної плати, яка затверджується Кабінетом Міністрів України щодо державного майна | Відсутні | Дана альтернатива є неприйнятною оскільки застосування Методики розрахунку орендної плати, яка затверджена Кабінетом Міністрів України щодо державного майна, не вирішує проблеми місцевого рівня та не враховує як специфіки діяльності комунальних підприємств громади, так і існуючий попит на об’єкти комунальної власності (в т.ч. єдині майнові комплекси). |
Прийняття запропонованого акта | Дана альтернатива є актуальною та адекватною ситуації, що склалася та досягає завдань регулювання.
Прийняття нового регуляторного акта, яким пропонується затвердити Методику розрахунку і порядку використання плати за оренду майна, що знаходиться в комунальній власності Фастівської міської територіальної громади, що враховує механізм справляння плати за об’єкти оренди, щодо яких прийнято рішення про передачу майна в оренду без проведення аукціону, та яка в цілому відповідає вимогам Закону України від 03 жовтня 2019 року № 157-ІХ «Про оренду державного і комунального майна» |
Відсутні
|
Оцінка вибраних альтернативних способів досягнення цілей
Оцінка впливу на сферу інтересів держави (органу місцевого самоврядування)
Вид альтернативи | Вигоди | Витрати |
Альтернатива 1
|
Не передбачається, оскільки Методика розрахунку орендної плати за державне майно, яка могла б бути використана та застосована на території громади: – не передбачає можливість оренди майна органами місцевого самоврядування | Відсутні |
Альтернатива 2
|
-забезпечить реалізацію Закону;
– забезпечить орендарів, які мають право на укладання договору оренди без проведення аукціону, чітким механізмом розрахунку орендної плати в залежності від цільового використання; – забезпечення оренди комунального майна для розміщення бюджетних установ (організацій) громади, та економії коштів на їх утримання |
Відсутні
|
Вирішення проблеми, можливе лише шляхом нормативного закріплення, тобто прийняття проекту рішення «Про затвердження Методики розрахунку і порядку використання плати за оренду майна, що знаходиться в комунальній власності Фастівської міської територіальної громади» розроблено з метою приведення зазначеного регуляторного акту у відповідність до чинного законодавства України.
За допомогою чинних регуляторних актів проблема не може бути вирішена, оскільки законодавчі акти, на підставі яких вони були розроблені, зазнали змін.
Оцінка впливу на сферу інтересів громадян
Вид альтернативи | Вигоди | Витрати |
Альтернатива 1 | Відсутні | Відсутні |
Альтернатива 2
|
Забезпечить виконання положень Закону України від 03.10. 2019 №157-ІХ «Про оренду державного і комунального майна», а також орендарів, які мають право на укладення договору оренди без проведення аукціону – механізмом розрахунку орендної плати в залежності від статусу орендаря | Відсутні |
Регуляторний акт захищає інтереси як Фастівської міської територіальної громади, так і суспільства, оскільки забезпечується ефективне використання комунального майна, прямим результатом чого є поповнення місцевого бюджету.
Оцінка впливу на сферу інтересів суб’єктів господарювання
Оцінку впливу на сферу інтересів суб’єктів господарювання здійснено з урахуванням діючих договорів оренди комунального майна, орендарями яких є суб’єкти підприємництва (комунальні підприємства громади, громадські організації, ФОП та інш.).
Станом на 01.09.2024 за даними сектору раціонального використання майна загальна кількість договорів оренди комунального майна становить – 70, з них малого та мікропідприємництва 6 договорів, або 8,5 % від загальної кількості орендарів суб’єктів підприємництва. Отже, питома вага суб’єктів малого підприємництва у загальній кількості суб’єктів господарювання, на яких поширюється регулювання, не перевищує 10 відсотків
Показник | Великі | Середні | Малі | Мікро | Разом* |
Кількість суб’єктів господарювання, що підпадають під дію регулювання, одиниць | – | – | – | 6 | 70 |
Питома вага групи у загальній кількості, відсотків | – | – | – | 8,5 | 100 |
Вид альтернативи | Вигоди | Витрати |
Альтернатива 1 | Відсутні | Відсутні |
Альтернатива 2 | Збереження орендних ставок по діючим договорам оренди, які забезпечують:
– стабільність господарської діяльності для підприємців; – мінімізація ризиків підприємців, що пов’язане зі збільшенням орендних ставок; – збереження кількості орендарів; – забезпечення прозорого механізму визначення орендної плати та передачі майна в оренду. |
Додаткових витрат суб’єкти господарської діяльності з якими укладені договори оренди не несуть. Орендна плата відбувається відповідно до діючих раніше ставок оренди. |
Витрати на одного суб’єкта господарювання великого і середнього підприємництва, які виникають внаслідок дії регуляторного акта, не розраховуються, оскільки дане рішення не розповсюджує свою дію на зазначену категорію суб’єктів.
- Вибір найбільш оптимального альтернативного способу
досягнення цілей
Рейтинг результативності (досягнення цілей під час вирішення проблеми) | Бал результативності (за чотирибальною системою оцінки) | Коментарі щодо присвоєння відповідного балу |
Альтернатива 1 | 2 | При застосуванні даної альтернативи не буде врахована як специфіка діяльності комунальних підприємств громади, так і існуючий попит на об’єкти комунальної власності (в т.ч. єдині майнові комплекси), на послуги та товари, які надаються суб’єктами підприємницької діяльності. |
Альтернатива 2 | 4 | У разі прийняття акта задекларовані цілі забезпечать повною мірою досягнення поставленої мети у сфері орендних відносин. Альтернатива є найбільш оптимальною. |
Рейтинг результативності
(досягнення цілей під час вирішення проблеми) |
Вигоди (підсумок) | Витрати (підсумок) | Обґрунтування відповідного місця альтернативи у рейтингу |
Альтернатива 1 | Державна методика не врегулює питання, які виникають в ході орендних відносин, як з суб’єктами господарювання, так і органами державної влади та іншими установами, що орендують комунальне майно без проведення аукціонів | Відсутність пільгової орендної плати для міських бюджетних установ, що збільшить навантаження в зв’язку з їх утримання | Державна Методика, не вирішує проблему, визначену цим аналізом регуляторного впливу |
Альтернатива 2 | – виконання вимог чинного законодавства з питань оренди комунального майна;
– збереження забезпечення надходжень до місцевого бюджету коштів від оренди комунального майна (очікувані надходження від сплати за оренду комунального майна у 2025 році становить близько 280 тис. грн (прогноз)); – збереження комунального майна; – вирішення соціальних питань громади; – дотримання прав фізичних та юридичних осіб – потенційних орендарів, передбачених законодавством, у разі продовження договірних відносин; -збереження орендних ставок для орендарів, які підпадають під регулювання. |
У разі прийняття рішення витрати органу місцевого самоврядування на врегулювання на виконання вимог регуляторного акта відсутні | Розробка Проекту рішення є єдиним оптимальним способом у досягненні визначених цілей, оскільки такий спосіб дозволить належним чином дотриматись вимог законодавства у сфері оренди. |
Рейтинг | Аргументи щодо переваги обраної альтернативи/причини відмови від альтернативи | Оцінка ризику зовнішніх чинників на дію запропонованого регуляторного акта |
Альтернатива 1 | Не може бути застосована, оскільки застосування державної методики не вирішує поставлених завдань у сфері оренди комунального майна | Х |
Альтернатива 2 | Прийняття проекту рішення є єдиним оптимальним способом у досягненні визначених цілей, оскільки такий спосіб дозволить забезпечити дотримання передбачених законодавством вимог щодо оренди майна та врахувати місцеві особливості у сфері оренди комунального майна | Зміна чинного законодавства України, погіршення економічної ситуації в Україні, що призведе до відмови від оренди майна спільної власності громади |
- Механізми та заходи, які забезпечать розв’язання визначеної проблеми
- Механізм дії регуляторного акта.
Відповідно до Закону передача державного та комунального майна в оренду відбувається на аукціоні. При цьому статтею 15 Закону передбачені виключення з цього загального принципу – певні категорії орендарів мають право на укладення договору оренди без аукціону. Як наслідок, розмір орендної плати формується не на основі ринкового попиту, а відповідно до методики.
Також іншим орендарям, які мають відповідно до ст.15 Закону право оренди без аукціону і які не утримуються/фінансуються з державного або місцевого бюджету, будуть встановлені диференційовані орендні ставки.
Проектом акта також передбачається врегулювати порядок індексації орендної плати.
Чинну Методику розрахунку і порядок використання плати за оренду майна, що знаходиться в комунальній власності територіальної громади Фастівської міської ради, затверджену рішенням міської ради від 01 червня 2017 року № 13-ХХІХ-VІІ, буде визнано такою, що втратила чинність.
- Організаційні заходи введення регуляторного акта в дію.
Для розв’язання проблем, визначених у розділі І, передбачається визначити чіткий механізм передачі майна комунальної власності без проведення аукціону.
Для впровадження вимог державного регулювання необхідно:
1) забезпечити інформування про вимоги регуляторного акта суб’єктів господарювання – шляхом оприлюднення регуляторного акта на офіційному веб-сайті;
2) організувати виконання вимог регулювання.
Суб’єктам господарювання для впровадження вимог регулювання необхідно:
1) ознайомитися з вимогами регулювання;
2) організувати виконання вимог регулювання.
- Досягнення цілей, поставлених перед регулюючим впливом запропонованого проекту регуляторного акту, пов’язане з його прийняттям. Його впровадження дозволить удосконалити порядок розрахунку орендної плати, привести у відповідність до діючого законодавства організаційно-економічний механізм передачі в оренду майна Фастівської міської територіальної громади, позитивно вплине на ефективність поповнення бюджету та дозволить зменшити деякі ставки. Прийняття зазначеного регуляторного акту дасть можливість привести Методику розрахунку і порядок використання плати за оренду майна, що знаходиться в комунальній власності Фастівської міської територіальної громади, у відповідність до вимог чинного законодавства України.
- Оцінка виконання вимог регуляторного акта залежно від ресурсів, якими розпоряджаються органи виконавчої влади чи органи місцевого самоврядування, фізичні та юридичні особи, які повинні проваджувати або виконувати ці вимоги
Враховуючи, що питома вага суб’єктів малого підприємництва у загальній кількості суб’єктів господарювання, на яких поширюється регулювання, не перевищує 0 відсотків, здійснено розрахунок витрат на запровадження державного регулювання:
Бюджетні витрати
на адміністрування регулювання суб’єктів малого підприємництва
Державний орган, для якого здійснюється розрахунок адміністрування регулювання:
Виконавчий комітет Фастівської міської ради
(назва державного органу)
Процедура регулювання суб’єктів великого і середнього підприємництва (розрахунок на одного типового суб’єкта господарювання) | Планові витрати часу на процедуру | Вартість часу співробітника органу державної влади відповідної категорії (заробітна плата) | Оцінка кількості процедур за рік, що припадають на одного суб’єкта | Оцінка кількості суб’єктів, що підпадають під дію процедури регулювання | Витрати на адміністрування регулювання* (за рік), гривень |
1. Облік суб’єкта господарювання, що перебуває у сфері регулювання | 0,5 год | 56,32 грн. (вартість 1 год) | 1 | 6 | 168,96 |
2. Поточний контроль за суб’єктом господарювання, що перебуває у сфері регулювання, у тому числі: | – | – | – | – | – |
камеральні | – | – | – | – | – |
виїзні | – | – | – | – | – |
3. Підготовка, затвердження та опрацювання одного окремого акта про порушення вимог регулювання | – | – | – | – | – |
4. Реалізація одного окремого рішення щодо порушення вимог регулювання | – | – | – | – | – |
5. Оскарження одного окремого рішення суб’єктами господарювання | – | – | – | – | – |
6. Підготовка звітності за результатами регулювання | – | – | – | – | – |
7. Інші адміністративні процедури (уточнити): | |||||
– прийняття заяви, перевірка наданого пакету документів, підготовка документів на розгляд комісії;
– оформлення відмови у разі наявності підстав(за умови виявлення недоліків повернення на доопрацювання) |
2 год. | 56,32 грн. (вартість 1 год) | 1 | 6 | 112,64 |
– видача орендарю пакету документів | 0,5 год | 56,32 грн. (вартість 1 год) | 1 | 6 | 168,96 |
– здійснення контролю за виконанням умов договору | 1 год. | 56,32 грн. (вартість 1 год) | 12 | 6 | 4 055,04 |
Разом за рік | Х | Х | Х | Х | 4 505,60 |
Сумарно за п’ять років | Х | Х | Х | Х | 22 528,00 |
Примітка: Розрахунок бюджетних витрат проведено з урахуванням середньої оплати праці однієї години роботи завідувача сектору раціонального використання майна міської ради, яка станом на 01 вересня 2024 року складає 9 462,00 грн.
Державне регулювання не передбачає утворення нового органу (або нового структурного підрозділу діючого органу).
VIІ. Обґрунтування запропонованого строку дії регуляторного акта
Початок впровадження регуляторного акта з дати його прийняття.
Строк дії запропонованого регуляторного акта не обмежений конкретним терміном – постійний, оскільки його прийняття необхідне для постійного дотримання орендодавцями комунального майна, суб’єктами господарювання при передачі комунального майна Фастівської міської територіальної громади в оренду.
Водночас він може бути змінений на підставі аналізу ефективності його дії, або у зв’язку зі змінами в законодавстві.
Перегляд положень регуляторного акта, його скасування, відміна чи внесення до нього змін, здійснюватиметься відповідно до вимог Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності».
VIII. Визначення показників результативності дії регуляторного акта
Для об’єктивного визначення результативності регуляторного акта буде використано такі показники:
Кількісні показники результативності акта:
Показники результативності | 2025
прогноз |
Кількість укладених договорів оренди | 70 |
Загальна площа орендованих приміщень, (кв.м.) | 11606,45 |
Надходження коштів до місцевого бюджету від оренди, (грн.) | 280 000,00 |
Розмір коштів і час, що витрачається суб’єктами господарювання, пов’язаними з виконанням вимог акта (в середньому на одного суб’єкта господарювання), грн./год.* | 48,00/1 |
Рівень поінформованості суб’єктів господарювання та/або фізичних осіб з основних положень акту, % | 100 |
*Примітка: Норма робочого часу на 2024 рік при 40-годинному робочому тижні становить 2096 годин. При розрахунку використовується мінімальний розмір заробітної плати, яка з 01.04.2024 року становить: 8000,00 грн. та 48,00 грн. у погодинному розмірі (Закон України «Про Державний бюджет на 2024 рік» № 3460-IX від 09.11.2023 року)
- Визначення заходів, за допомогою яких здійснюватиметься відстеження результативності дії регуляторного акта
Відстеження результативності регуляторного акта буде проводитися відповідно до Методики проведення аналізу впливу регуляторного акта, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 11.03.2004 № 308.
Базове відстеження буде здійснюватися до набрання чинності регуляторного акта.
Повторне відстеження буде проведено через рік після набрання чинності актом, але не пізніше, ніж через два роки. Повторне відстеження результативності регуляторного акта проводитиметься шляхом порівняння результативності показників, визначених під час проведення базового відстеження.
Періодичне відстеження здійснюватиметься раз на три роки, починаючи з дня виконання заходів з повторного відстеження. Установлені кількісні та якісні значення показників результативності акта порівнюватимуться із значеннями аналогічних показників, встановлених під час повторного відстеження.
Міський голова Михайло НЕТЯЖУК
Завідувач сектору
раціонального використання майна Ірина Пеньківська
Фастівської міської ради
Звіт про базове відстеження результативності регуляторного акта
проекту рішення сесії Фастівської міської ради
«Про затвердження Методики розрахунку і порядку використання плати за оренду майна, що знаходиться в комунальній власності Фастівської міської територіальної громади»
Виконавець заходів відстеження – Сектор раціонального використання майна Фастівської міської ради.
Цілі прийняття акта – приведення у відповідність до чинного законодавства, удосконалення правового регулювання майнових відносин (оренди майна територіальної громади) між органами місцевої влади і суб`єктами господарювання та удосконалення порядку розрахунку орендної плати, за користування майном, що належить до комунальної власності Фастівської міської територіальної громади.
Строк виконання заходів з відстеження – 10 днів (12.08.24-22.08.24 р.)
Тип відстеження заходів – базове.
Заходи, які були виконані з відстеження результативності – вивчення чинного законодавства: Закони України «Про оренду державного та комунального майна», «Про місцеве самоврядування в Україні», Постанова Кабінету Міністрів України від 28 квітня 2021 р. № 630 «Деякі питання розрахунку орендної плати за державне майно».
Метод відстеження результативності – аналіз відповідно до статистичних даних.
Кількісні та якісні значення показників результативності:
Відстеження результативності регуляторного акта здійснюється сектором раціонального використання майна на підставі показників щодо кількості укладених договорів оренди комунального майна, загальних площ орендованих приміщень та надходження до місцевого бюджету громади коштів від оренди об’єктів комунальної власності;
Для відстеження результативності регуляторного акта були визначені такі показники результативності:
Показники результативності | 2022 рік | 2023 рік | 6 міс.
2024 року |
Кількість укладених договорів оренди | 64 | 98 | 70
|
Загальна площа орендованих приміщень, (кв.м.) | 9 415,5 | 11 014,4 | 11 606,45 |
Надходження коштів до місцевого бюджету від оренди, (грн.) | 386 659,00 | 474 066,00 | 291 645,00 |
Розмір коштів і час, що витрачається суб’єктами господарювання, пов’язаними з виконанням вимог акта (в середньому на одного суб’єкта господарювання), грн./год. | – | – | – |
Рівень поінформованості суб’єктів господарювання та/або фізичних осіб з основних положень акту, % | 100 | 100 | 100 |
Рівень проінформованості суб’єктів господарювання та громадян з основними положеннями акта на рівні 100% за рахунок оприлюднення регуляторного акту в мережі Інтернет, на офіційному веб-сайті Фастівської міської ради та її виконавчого комітету.
Висновки та рекомендації
Прийняття рішення «Про затвердження Методики розрахунку і порядку використання плати за оренду майна, що знаходиться в комунальній власності Фастівської міської територіальної громади» дозволить удосконалити порядок розрахунку орендної плати, привести у відповідність до діючого законодавства організаційно-економічний механізм передачі в оренду майна територіальної громади та позитивно вплине на ефективність поповнення місцевого бюджету.
Оцінку результатів реалізації регуляторного акта та ступінь досягнення визначених цілей буде здійснено при проведені повторного та періодичного відстежень результативності регуляторного акта згідно вимог ЗУ «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності».
Міський голова Михайло НЕТЯЖУК
Завідувач сектору
раціонального використання майна Ірина Пеньківська
Фастівської міської ради
ФАСТІВСЬКА МІСЬКА РАДА
Київської області
Р І Ш Е Н Н Я
__________________ м. Фастів № _________________
Про затвердження Методики розрахунку і порядку використання плати за оренду майна, що знаходиться у комунальній власності Фастівської міської територіальної громади
Діючи у відповідності до Закону України “Про оренду державного та комунального майна”, постанови Кабінету Міністрів України від 03.06.2020 № 483 «Деякі питання оренди державного та комунального майна», постанови Кабінету Міністрів України від 28.04.2021 №630 «Деякі питання розрахунку орендної плати за державне майно», керуючись ст.25, ч.5 ст.60 Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні”,
міська рада
В И Р І Ш И Л А:
- Затвердити Методику розрахунку і порядок використання плати за оренду майна, що знаходиться у комунальній власності Фастівської міської територіальної громади (додаток).
- Вважати таким, що втратило чинність рішення Фастівської міської ради від 01.06.2017 №13-XXIX-VII «Про затвердження Методики розрахунку і порядку використання плати за оренду майна, що знаходиться в комунальній власності територіальної громади Фастівської міської ради».
- Контроль за виконанням даного рішення покласти на постійну комісію міської ради з питань комунальної власності та житлово-комунального господарства і розвитку місцевого самоврядування.
Міський голова Михайло НЕТЯЖУК
Додаток
до рішення міської ради
М Е Т О Д И КА
розрахунку і порядок використання плати за оренду майна,
що знаходиться у комунальній власності Фастівської міської територіальної громади
- Ця Методика визначає механізм визначення розміру плати за оренду об’єктів, визначених частиною першоюстатті 3 Закону України “Про оренду державного та комунального майна” (далі – Закон).
- У разі передачі майна в оренду або продовження договору оренди без проведення аукціону розмір орендної плати встановлюється договором оренди відповідно до цієї Методики.
Якщо розмір орендної плати, визначений на підставі змін до Методики, менший за розмір орендної плати за останній місяць оренди, він не змінюється.
- Орендна плата є платежами у грошовій формі, які орендар вносить орендодавцеві незалежно від наслідків господарської діяльності.
Орендна плата не враховує вартість експлуатаційних витрат, плати за землю, податку на додану вартість, які сплачуються окремо у розмірах та порядку, встановленому чинним законодавством.
Комунальні платежі (за тепло-, електро-, газо-, водопостачання та водовідведення, управління побутовими відходами тощо) сплачуються орендарем відповідним постачальникам за окремими договорами, або балансоутримувачу, якщо це визначено договором оренди, за окремими рахунками.
До плати за оренду індивідуально визначеного майна не включаються витрати на утримання орендованого майна та плата за послуги, які відповідно до укладених угод зобов’язується надавати орендарю балансоутримувач.
Відшкодування витрат балансоутримувача на утримання орендованого майна (у тому числі місць загального користування та прибудинкової території) та надання комунальних послуг орендарю здійснюється відповідно до договору, укладеного між балансоутримувачем та орендарем.
- У разі оренди нерухомого майна та іншого окремого індивідуально визначеного майна розмір річної орендної плати (крім оренди нерухомого майна орендарями, зазначеними у пункті 13 цієї Методики) визначається за формулою:
де | – розмір річної орендної плати, гривень; | |
– вартість орендованого майна, визначена шляхом проведення незалежної оцінки (без урахування податку на додану вартість), гривень; | ||
– орендна ставка, визначена згідно з додатком 1.1 (у разі укладення договору з орендарем відповідно до статті 15 Закону) або додатком 1.2 (для договорів оренди, які продовжуються вперше) або пунктом 14 цієї Методики для іншого окремого індивідуально визначеного майна. |
- Розмір орендної плати за базовий місяць оренди нерухомого та іншого окремого індивідуально визначеного майна визначається за формулою:
де | – розмір місячної орендної плати, гривень. |
У разі коли між датою визначення орендної плати за базовий місяць і датою підписання акта приймання-передачі майна минуло більше ніж один повний календарний місяць, розмір орендної плати за перший місяць оренди встановлюється шляхом коригування орендної плати за базовий місяць на індекс інфляції у місяцях, що минули з дати визначення орендної плати за базовий місяць.
- Розмір добової орендної плати розраховується на основі розміру місячної орендної плати з розрахунку кількості днів у місяці фактичного користування за формулою:
де | – розмір добової орендної плати, гривень; | |
Х | – кількість днів у місяці фактичного користування. |
- Розмір погодинної орендної плати за об’єкт оренди розраховується на основі розміру добової орендної плати із розрахунку 24 години на добу за формулою:
де | – розмір погодинної орендної плати; | |
Х | – кількість днів у місяці фактичного користування. |
У разі коли погодинна орендна плата припадає на вихідний або святковий день, у такі дні орендна плата нараховується за повну добу.
- Розмір річної орендної плати за єдині майнові комплекси, їх відокремлені структурні підрозділи визначається за формулою:
де | – розмір річної орендної плати за єдині майнові комплекси, їх відокремлені структурні підрозділи, гривень; | |
– вартість основних засобів за незалежною оцінкою на дату оцінки об’єкта оренди (без урахування податку на додану вартість), гривень; | ||
– вартість нематеріальних активів за незалежною оцінкою на дату оцінки об’єкта оренди (без урахування податку на додану вартість), гривень; | ||
– орендна ставка за використання об’єкта оренди, визначена згідно з додатком 1.2. |
- Розмір орендної плати за базовий місяць оренди за єдині майнові комплекси, їх відокремлені структурні підрозділи визначається за формулою:
де | – розмір місячної орендної плати, визначений за цією Методикою, гривень. |
Форма розрахунку орендної плати за базовий місяць наведена у додатку 1.3.
Якщо між датою визначення орендної плати за базовий місяць і датою підписання акта приймання-передачі майна минуло більше ніж один повний календарний місяць, розмір орендної плати за перший місяць оренди встановлюється шляхом коригування орендної плати за базовий місяць на індекс інфляції у місяцях, що минули з дати визначення орендної плати за базовий місяць.
- Результати незалежної оцінки майна чинні протягом 12 місяців від дати оцінки, якщо інший строк не передбачено у звіті про оцінку майна.
- Розмір річної орендної плати за оренду нерухомого майна становить 1 (одну) гривню для використання:
– бюджетними організаціями, установами, закладами, які повністю утримуються або частково фінансуються з бюджету Фастівської міської територіальної громади та/або державного (обласного, місцевого) бюджету;
– комунальними підприємствами та комунальними закладами Фастівської міської ради, засновником/співзасновником яких є Фастівська міська рада;
– державними та комунальними закладами освіти, що утримуються за рахунок державного та місцевого бюджетів;
– Пенсійним фондом України та його органами;
– національними художніми колективами, яким надається фінансова підтримка з державного та місцевого бюджетів;
– музеями, які утримуються за рахунок державного та місцевого бюджетів;
– народними депутатами України та депутатами Фастівської міської ради для розміщення громадських приймалень – за площу до 20 кв.м. включно;
– державними та комунальними телерадіоорганізаціями, редакціями державних і комунальних періодичних видань та періодичних видань, заснованих об`єднаннями громадян, державними науково-дослідними установами, навчальними закладами, трудовими і журналістськими колективами, підприємствами зв’язку, що їх розповсюджують, а також реформованим друкованим засобам масової інформації та редакціям відповідно до Закону України «Про реформування державних і комунальних друкованих засобів масової інформації»;
– Товариством Червоного Хреста України та його місцевими організаціями, якщо вони включені до реєстру надавачів соціальних послуг відповідно до Закону України «Про соціальні послуги»;
– громадськими організаціями ветеранів для розміщення реабілітаційних установ для ветеранів;
– реабілітаційними установами для осіб з інвалідністю та дітей з інвалідністю для розміщення таких реабілітаційних установ;
– розміщення неприбуткових організацій, закладів з надання послуг соціального захисту для бездомних громадян, безпритульних дітей та неприбуткових установ, призначених для тимчасового або постійного перебування громадян похилого віку та інвалідів, реабілітація;
– закладами соціального обслуговування для сімей, дітей та молоді, що утримуються за рахунок бюджетів;
– громадськими організаціями (об’єднаннями), діяльність яких пов’язана з організацією реабілітації, лікування, дозвілля, соціально-трудовою та медико-соціальною реабілітацією інвалідів, дітей-інвалідів, сиріт, у межах площ, що використовуються за таким призначенням;
– державними та комунальними дитячо-юнацькими спортивними школами, які утримуються за рахунок державного та/ або обласного бюджетів;
Орендна плата, встановлена відповідно до пункту 11 цієї Методики, не підлягає коригуванню на індекс інфляції.
При передачі в оренду майна орендарям, яким Методикою розрахунку та порядку використання плати за оренду майна комунальної власності Фастівської міської територіальної громади встановлена річна орендна плата у розмірі 1 (однієї) гривні, незалежна оцінка об’єкта оренди не проводиться. У договорі оренди зазначається первісна балансова вартість орендованого майна.
Орендарі, яким Методикою розрахунку та порядку використання плати за оренду майна комунальної власності Фастівської міської територіальної громади встановлена річна орендна плата у розмірі 1 (однієї) гривні, до заяви про продовження договору оренди звіт про оцінку об’єкта оренди та рецензія на нього не додають.
Орендна плата у розмірі, встановленому згідно з абзацом першим цього пункту Методики, не застосовується у разі оренди нерухомого майна для розміщення засобів масової інформації:
- рекламного та еротичного характеру;
- заснованих в Україні міжнародними організаціями або за участю юридичних чи фізичних осіб інших держав, осіб без громадянства;
- в яких понад 50 відсотків загального обсягу випуску становлять матеріали зарубіжних засобів масової інформації;
- заснованих за участю юридичних або фізичних осіб, до сфери діяльності яких входить виробництво та постачання паперу, поліграфічного обладнання, технічних засобів мовлення.
- Річна орендна плата за оренду окремо індивідуально визначеного майна та транспортних засобів у розмірі 1 гривні встановлюється таким орендарям:
комунальними підприємствами, установами, організаціями та комунальними закладами Фастівської міської ради; засновником/співзасновником яких є Фастівська міська рада;
- Розмір річної орендної плати у разі оренди іншого, крім нерухомого, окремого індивідуально визначеного майна (крім транспортних засобів), встановлюється на рівні 12 відсотків вартості орендованого майна за результатами незалежної оцінки (крім оренди майна орендарями, зазначеними у п.12).
Розмір річної орендної плати у разі оренди транспортних засобів, передавальних пристроїв (мереж теплопостачання, водопостачання) встановлюється на рівні 10 відсотків вартості орендованого майна за результатами незалежної оцінки (крім оренди транспортних засобів, передавальних пристроїв орендарями, зазначеними у п.12).
У разі коли орендарем є суб’єкт малого підприємництва, розмір річної орендної плати за оренду іншого окремого індивідуально визначеного майна, у тому числі транспортних засобів, становить 7 відсотків вартості об’єкта оренди.
Секретар міської ради Людмила РУДЯК
Додаток № 1.1
до Методики розрахунку і порядок
використання плати за оренду майна,
що знаходиться у комунальній власності
Фастівської міської територіальної громади
ОРЕНДНІ
ставки для договорів оренди комунального майна
Орендарі | Орендна ставка, відсотків |
1. Для організації та проведення науково-практичних, культурних, мистецьких, громадських, суспільних та політичних заходів на строк, що не перевищує 30 календарних днів протягом одного року щодо кожного орендаря, якщо балансоутримувачем є державне або комунальне підприємство, установа, організація, що провадить діяльність з організації конгресів і торговельних виставок | 10 |
2. Приватні заклади освіти (суб’єкти підприємницької діяльності), які мають ліцензію на надання освітніх послуг у відповідній сфері (крім закладів освіти і суб’єктів підприємницької діяльності, визначених у пунктах 11 та 18 цього додатка), на площі, що використовується для надання ліцензійних послуг | 10 |
3. Для організації та проведення науково-практичних, культурних, мистецьких, громадських, суспільних та політичних заходів на строк, що не перевищує п’яти календарних днів протягом шести місяців, а також щодо майна, яке передається суб’єктам виборчого процесу з метою проведення публічних заходів (зборів, дебатів, дискусій) під час та на період виборчої кампанії | 8 |
4. Державні та комунальні підприємства, установи, організації/ громадські організації у сфері культури і мистецтв (у тому числі національні творчі спілки або їх члени під творчі майстерні) | 4 |
5. Установи і організації, діяльність яких фінансується з місцевих бюджетів | 4 |
6. Державні видавництва і підприємства книгорозповсюдження | 4 |
7. Вітчизняні видавництва та підприємства книгорозповсюдження, що забезпечують підготовку, випуск та (або) розповсюдження не менш як 50 відсотків книжкової продукції державною мовою (за винятком видань рекламного та еротичного характеру) | 4 |
8. Дипломатичні представництва, консульські установи іноземних держав, представництва міжнародних організацій в Україні (крім договорів, орендна плата за якими врегульована міжнародними договорами України, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України) | 3 |
9. Державні заклади освіти, що частково фінансуються з державного бюджету, та комунальні заклади освіти, що фінансуються з місцевого бюджету, які мають ліцензію на провадження освітньої діяльності у відповідній сфері (крім закладів освіти і суб’єктів підприємницької діяльності, визначених у пункті 18 цього додатка) | 3 |
10. Заклади освіти, що мають ліцензію на провадження освітньої діяльності та засновані неприбутковими громадськими об’єднаннями, які отримують державне фінансування з держав – членів ЄС | 3 |
11. Приватні заклади загальної середньої освіти (суб’єкти підприємницької діяльності), які мають ліцензію на провадження освітньої діяльності у відповідній сфері, на площі, що використовується для надання ліцензійних послуг | 3 |
12. Установи і організації, діяльність яких частково фінансується за рахунок державного бюджету, органи місцевого самоврядування та їх добровільні об’єднання | 3 |
13. Комунальні заклади охорони здоров’я, які утримуються за рахунок місцевих бюджетів | 3 |
14. Музеї, крім тих, які повністю фінансуються за рахунок державного бюджету | 3 |
15. Громадські об’єднання фізкультурно-спортивної спрямованості, що є неприбутковими організаціями, внесеними до Реєстру неприбуткових установ та організацій, утворені ними спортивні клуби (крім спортивних клубів, що займаються професійним спортом), дитячо-юнацькі спортивні школи, школи вищої спортивної майстерності, центри олімпійської підготовки, центри студентського спорту закладів вищої освіти, центри фізичної культури і спорту осіб з інвалідністю, що є неприбутковими організаціями, внесеними до Реєстру неприбуткових установ та організацій, – виключно для проведення спортивних заходів або надання послуг у сфері фізичної культури і спорту | 3 |
16. Державні та комунальні спортивні клуби, дитячо-юнацькі спортивні школи, школи вищої спортивної майстерності, центри олімпійської підготовки, центри студентського спорту закладів вищої освіти, фізкультурно-оздоровчі заклади, центри фізичного здоров’я населення, центри фізичної культури і спорту осіб з інвалідністю, а також бази олімпійської, паралімпійської та дефлімпійської підготовки (крім орендарів, зазначених у пункті 11 цієї Методики) | 3 |
17. Комунальні заклади охорони здоров’я, які утримуються за рахунок місцевих бюджетів, та комунальні некомерційні підприємства, що утворилися у результаті реорганізації комунальних закладів охорони здоров’я | 1 |
18. Заклади освіти, засновані на будь-якій формі власності, суб’єкти підприємницької діяльності, що мають ліцензію на надання освітніх послуг у сфері дошкільної освіти, на площі, що використовується для надання ліцензійних послуг | 1 |
19. Надавачі соціальних послуг, які включені до Реєстру надавачів та отримувачів соціальних послуг, відповідно до Закону України “Про соціальні послуги” | 1 |
20. Релігійні організації для забезпечення проведення релігійних обрядів та церемоній: | |
на площі не більш як 50 кв. метрів | 1 |
на частині площі, що перевищує 50 кв. метрів | 3 |
21. Народні депутати України або депутати місцевих рад для розміщення громадської приймальні, у тому числі коли договір оренди від імені депутата укладається громадською організацією в інтересах депутата і для розміщення його депутатської приймальні (крім випадків, коли в інтересах народного депутата України діє уповноважений орган Верховної Ради України, в такому разі застосовується пункт 11 цієї Методики): | |
на площі не більш як 50 кв. метрів | 3 |
на частині площі, що перевищує 50 кв. метрів | 7 |
22. Громадські організації ветеранів для розміщення реабілітаційних установ для ветеранів: | |
на площі не більш як 100 кв. метрів | 4 |
на частині площі, що перевищує 100 кв. метрів | 7 |
23. Реабілітаційні установи для осіб з інвалідністю та дітей з інвалідністю для розміщення таких реабілітаційних установ: | |
на площі не більш як 100 кв. метрів | 1 |
на частині площі, що перевищує 100 кв. метрів | 7 |
24. Релігійні організації для забезпечення проведення релігійних обрядів та церемоній, які на момент введення в дію Закону України “Про оренду державного та комунального майна” безоплатно використовували об’єкт оренди на підставі договору позички або іншого договору для забезпечення проведення релігійних обрядів та церемоній | 0,01 |
25. Інше використання нерухомого майна | 15 |
Секретар міської ради Людмила РУДЯК
Додаток № 1.2
до Методики розрахунку і порядок
використання плати за оренду майна,
що знаходиться у комунальній власності
Фастівської міської територіальної громади
ОРЕНДНІ СТАВКИ
для договорів оренди, які продовжуються вперше
_________ * Орендна ставка застосовується до всієї площі приміщення, в якому здійснюється продаж алкогольних та/або тютюнових виробів. |
Секретар міської ради Людмила РУДЯК
Додаток № 1.3
до Методики розрахунку і порядок
використання плати за оренду майна,
що знаходиться у комунальній власності
Фастівської міської територіальної громади
РОЗРАХУНОК
орендної плати за базовий місяць
Майно перебуває на балансі ____________________________________________________
(найменування балансоутримувача)
Порядко-вий номер | Назва та місцезнаходження об’єкта оренди | Площа об’єкта оренди, кв. метрів | Вартість об’єкта оренди за незалежною оцінкою на ___ _________ 20___ року |
Орендна ставка*, відсотків | Орендна плата за базовий місяць | |
назва місяця, рік | орендна плата без урахування податку на додану вартість**, гривень |
________
* Орендна ставка визначається на підставі цільового призначення згідно із додатками 1.1 або 1.2 до цієї Методики
Уповноважена особа орендаря |
___________ (підпис) |
______________________________ (прізвище, ім’я) |
МП (у разі наявності) |
Представіник орендодавця
__________________________ ___________ ____________________________________
(посада) (підпис) (прізвище, ім’я)
Секретар міської ради Людмила РУДЯК