Проєкт регуляторного акту «Про встановлення тарифів на послуги з перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування»

  • 25.02.2025

ОГОЛОШЕННЯ ПРО ОПРИЛЮДНЕННЯ ПРОЄКТУ РЕГУЛЯТОРНОГО АКТУ

 

Відповідно до ст.9 Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» повідомляємо, що 25.02.2025 року оприлюднюється проєкт регуляторного акту та аналіз регуляторного впливу проєкту рішення виконавчого комітету Фастівської міської ради «Про встановлення тарифів на послуги з перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування».

Даний проєкт розроблений з метою приведення тарифу до розміру економічно обґрунтованих витрат на послуги з перевезення пасажирів автомобільним транспортом на міських автобусних маршрутах загального користування, забезпечення балансу інтересів споживачів транспортних послуг та суб’єктів підприємницької діяльності – перевізників, забезпечення безпеки та якості транспортного обслуговування населення на автобусних маршрутах загального користування у місті Фастів, збереження існуючого рухомого складу пасажирського транспорту громади.

Проєкт регуляторного акта та відповідний АРВ оприлюднено на офіційному сайті міської ради та її виконавчих органів в розділі «ЕКОНОМІКА / Регуляторна політика / 7. Оприлюднення нових проєктів регуляторних актів для проведення обговорень за участю представників громадськості» (http://fastiv-rada.gov.ua/7-opryliudnennia-novykh-proektiv-rehuliatornykh-aktiv-dlia-provedennia-obhovoren-za-uchastiu-predstavnykiv-hromadskosti/).

Зауваження та пропозиції приймаються у письмовому вигляді від фізичних та юридичних осіб їх об’єднань в місячний термін з дня опублікування проєкту регуляторного акту за адресою: 08500, м. Фастів, пл. Соборна,1, каб. 313, тел.(04565)6-31-02 (сектор торгівлі та транспорту) / 08500, м. Фастів, пл. Соборна,1, каб. 111, тел.(04565)6-02-14 (відділ звернення громадян), каб. 306, тел.(04565)6-13-95 (загальний відділ).

 

 

25.02.2025 року

 

 

 

АНАЛІЗ РЕГУЛЯТОРНОГО ВПЛИВУ

проекту рішення виконавчого комітету Фастівської міської ради

«Про встановлення тарифів на послуги з перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування»

Аналіз регуляторного впливу розроблено на виконання та з дотриманням вимог статті 8, 9 та 13 Закону України від 11.09.2003 року №1160-ІV «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» та з урахуванням Методики проведення аналізу впливу регуляторного акта, затвердженої Постановою Кабінету Міністрів України від 11.03.2004 року №308 (зі змінами, затвердженими Постановою Кабінету Міністрів України від 16.12.2015 року №1151).

І. Визначення проблеми

 

Станом на сьогоднішній день тариф на перевезення пасажирів автомобільним транспортом на автобусних маршрутах загального користування становить – 10,00 грн.

Зазначений тариф затверджений рішенням виконавчого комітету Фастівської міської ради від 20.05.2022 року №148 «Про внесення змін до рішення виконавчого комітету Фастівської міської ради від 19.10.2021 року №502 «Про встановлення тарифів на транспортні послуги з перевезення пасажирів»».

З моменту введення діючого тарифу по теперішній час в бік зростання змінились основні складові собівартості зазначених послуг, а саме: мінімальна заробітна плата зросла за період з 20.05.2022 року по 20.02.2025 року на 23% (з 6500 грн. до 8500 грн.); вартість паливо-мастильних матеріалів зросла загально на 60% (моторні оливи з 354 грн. за 1 л на 402 грн., трансмісійні масла – з 253 грн. за 1 л на 590,4 грн., спеціальні масла з – 185 грн. за 1 л на 287 грн., пластичні масла – з 80 грн. за 1 л на 120 грн.); вартість акумуляторних батарей зросла на 25% (з 6000 грн. за 1 акумуляторну батарею на 7497 грн.); вартість страховки на БАЗ А079.14 «Еталон» зросла на 532% (з 2800 грн. на 14900 грн.). Окрім цього, відповідно, за цей період суттєво зросла вартість запчастин, автомобільних шин та інших матеріалів і складників, що використовуються безпосередньо для забезпечення виконання перевезень пасажирів і здійснення технологічних операцій в процесі підготовки автомобільних  транспортних  засобів до експлуатації та є необхідними компонентами процесу надання послуг.

Згідно з пунктом 1.6 наказу Міністерства транспорту та зв’язку України від 17.11.2009 року №1175 «Про затвердження Методики розрахунку тарифів на послуги пасажирського автомобільного транспорту» перегляд рівня тарифів повинен здійснюватися у зв’язку зі зміною умов виробничої діяльності та реалізації послуг пасажирського автомобільного транспорту, що не залежать від господарської діяльності автомобільного перевізника, в тому числі в разі зміни вартості палива більш, ніж на 10%.

Діючі тарифи, з урахуванням економічної ситуації, яка склалась в країні, не забезпечують рентабельну роботу автомобільних перевізників та покриття собівартості перевезень, що, у свою чергу, може спричинити зупинку роботи автобусів на більшості міських маршрутів, погіршити технічний стан транспортних засобів перевізників у зв’язку з відсутністю коштів на відновлювальні роботи і, як наслідок, вплинути на безпеку дорожнього руху, перевезення пасажирів тощо.

Виручка від перевезень пасажирів перестала покривати витрати перевізника на їх здійснення.

У зв’язку з цим виникла необхідність переглянути діючий тариф на транспортні послуги, які надаються автомобільними перевізниками населенню на міських автобусних маршрутах загального користування.

Статтею 28 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» передбачено, що до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать власні (самоврядні) повноваження: встановлення в порядку і межах, визначених законодавством, тарифів на транспортні та інші послуги.

Відповідно до пунктів 2.1. та 2.2. Методики розрахунку тарифів на послуги пасажирського автомобільного транспорту, затвердженої наказом Міністерства транспорту України від 17.11.2009 року №1175 «Про затвердження Методики розрахунку тарифів на послуги пасажирського автомобільного транспорту», розрахунок тарифів здійснюється відповідно до запланованих на рік (на підставі фактичних) обсягів транспортної роботи, характерних для даного виду перевезень Перевізника в регіоні, та кількості перевезених пасажирів з використанням економічно обґрунтованих планових витрат, визначених з урахуванням вимог законодавства, на підставі галузевих норм, ставок податків і зборів (обов’язкових платежів), прогнозного індексу цін виробників промислової продукції у плановому періоді. До розрахунку тарифу включається плановий прибуток, необхідний для розвитку Перевізника і сплати ним податкових зобов’язань.

Планування та розрахунок витрат Перевізника здійснюються на основі нормативного методу із урахуванням галузевих норм використання матеріальних та паливно-енергетичних ресурсів, ставок податків і зборів (обов’язкових платежів), прогнозного індексу цін виробників промислової продукції на запланований рік.

На основі поданих розрахунків тарифів, підготовлений проєкт рішення виконавчого комітету Фастівської міської ради «Про встановлення тарифів на послуги з перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування», згідно з яким пропонується встановити граничну вартість разового квитка на проїзд у міських автобусах для перевезення пасажирів в межах Фастівської міської територіальної громади у розмірі 20,00 грн.

Дія регуляторного акта чітко регламентує відносини між громадою міста, суб’єктами господарювання в сфері надання послуг з перевезення пасажирів міським автотранспортом загального користування та органами місцевого самоврядування.

Після введення в дію регуляторного акта – рішення виконавчого комітету Фастівської міської ради «Про встановлення тарифів на послуги з перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування» суб’єктам господарювання-перевізникам буде надано можливість здійснювати діяльність з надання транспортних послуг без збитків.

 

Визначення основних груп (підгруп), на які проблема справляє вплив:

 

Групи (підгрупи) Так Ні
Громадяни Х
Органи місцевого самоврядування Х
Суб’єкти господарювання (перевізники),

в т.ч. суб’єкти малого підприємництва

Х

 

Зазначити, чому проблема не може бути розв’язана за допомогою ринкових механізмів або за допомогою діючих регуляторних актів

Проблема підвищення рівня тарифів на перевезення пасажирів на міських автобусних маршрутах загального користування не може бути розв’язана за допомогою ринкових механізмів у зв’язку з тим, що державою прийнята низка законів та інших нормативних документів, які регламентують діяльність виконавчих органів місцевого самоврядування в цьому напрямку, зокрема:

– відповідно до п.п.2 п.а ст.28 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать власні (самоврядні) повноваження: встановлення в порядку і межах, визначених законодавством, тарифів на транспортні та інші послуги;

– відповідно до ст.10 Закону України «Про автомобільний транспорт» реалізація єдиної тарифної політики передбачає затверджену центральним органом виконавчої влади з питань автомобільного транспорту методику розрахунку тарифів за видами перевезень;

– наказом Міністерства транспорту та зв’язку України від 17.11.2009 року №1175 затверджена «Методика розрахунку тарифів на послуги пасажирського автомобільного транспорту», яка визначає механізм формування тарифів на послуги з перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування та є обов’язковою для застосування під час встановлення тарифів органами місцевого самоврядування на послуги пасажирського автомобільного транспорту.

Вказане вище не дозволяє вирішити порушену проблему остаточно, до прийняття наступного регуляторного акту, оскільки економічна ситуація в країні є не стабільною, а приватні перевізники вже відчули на собі наслідки зростання паливно-мастильних матеріалів, запасних частин, що призвели до зниження показників їх діяльності.

Діючий регуляторний акт, яким встановлено вартість тарифу на проїзд у міському транспорті, не в змозі відобразити реальний показник собівартості послуг по відношенню до фактичних витрат, що несуть перевізники по результатах своєї господарської діяльності.

 

ІІ. Цілі державного регулювання

 

Метою регуляторного акта є:

– приведення у відповідність тарифів на послуги з перевезення пасажирів до економічно обґрунтованого рівня і розрахункових витрат суб’єктів господарювання, які надають відповідні послуги;

– забезпечення безпеки та якості транспортного обслуговування населення на автобусних маршрутах загального користування в громаді;

– підтримання сталої роботи транспортної галузі;

– зменшення соціальної напруги серед населення, спричиненої нестабільними показниками у роботі громадського транспорту.

 

ІІІ. Визначення та оцінка альтернативних способів досягнення цілей

 

  1. Визначення альтернативних способів

 

Вид альтернативи Опис альтернативи
Альтернатива 1 Залишити тарифи на перевезення пасажирів без змін
Альтернатива 2 Передбачити видатки з міського бюджету для покриття збитків автотранспортним перевізникам на регулювання обґрунтованої ціни на перевезення пасажирів автомобільним транспортом
Альтернатива 3 Перегляд тарифу на перевезення пасажирів в міському транспорті та підвищення його з урахуванням обґрунтованих витрат.

 

Інші способи, що не передбачають розроблення та прийняття зазначеного нормативного акта, є неприйнятими, оскільки вирішення порушеної проблеми лежить передусім у правовій площині.

 

  1. Оцінка впливу вибраних альтернативних способів досягнення цілей

 

Оцінка впливу на сферу інтересів держави та місцевого самоврядування

 

Вид альтернативи Вигоди Витрати
Альтернатива 1 Тимчасова відсутність соціальної напруги. Водночас, у разі банкрутства перевізників, громадяни будуть вимушені звертатись до послуг таксі або тіньових перевізників, що призведе до негативних наслідків як для громадян так і суб’єктів господарювання. Призведе до погіршення технічного стану рухомого складу, втрати кваліфікованих працівників унаслідок недоотримання належного рівня оплати праці, погіршення надання послуг автомобільним транспортом або зупинка роботи автобусних маршрутів, повна зупинка руху пасажирського автотранспорту.

Крім того, не виконуватиметься норма Методики щодо перегляду рівня тарифів у зв’язку зі зміною умов виробничої діяльності та реалізації послуг, що не залежать від господарської діяльності перевізника.

Альтернатива 2 Можливість установлювати обґрунтований тариф на послуги з перевезення пасажирів на міських автобусних маршрутах У відповідності до затверджених видатків міського бюджету на потреби життєдіяльності громади, відсутні вільні кошти, в зв’язку з чим не можливо виділити кошти на покриття збитків перевізникам.

Вивільнити додаткові кошти за рахунок зменшення видатків на соціальні програми неможливе у зв’язку з тим, що це матиме негативну реакцію незахищених верств населення; ймовірний перерозподіл видатків міського бюджету за рахунок інших галузей (освіти, медицини, житлово-комунального господарства та інших) призведе до соціальної напруги; навантаження на міський бюджет є економічно невиправданим через відсутність стимулюючого фактора до вільної конкуренції в автоперевізників

Альтернатива 3 Організація міських пасажирських перевезень відповідно до вимог чинного законодавства України та потреб мешканців громади;

сприяння подальшому розвитку конкурентного середовища у сфері пасажирських перевезень. При впровадженні зазначеної альтернативи будуть створені умови для реалізації вимог статті 10 Закону України «Про автомобільний транспорт», а саме: тарифна політика на автомобільному транспорті має задовольняти підприємницький інтерес, забезпечувати розвиток автомобільного транспорту, стимулювати впровадження новітніх технологій перевезень, застосування сучасних типів транспортних засобів.

Витрати часу та матеріальних ресурсів для:

–   підготовки регуляторного акта та забезпечення виконання його вимог;

– проведення процедур з відстеження результативності його дії;

Виникне незадоволеність частини громадян підвищенням вартості проїзду, тим самим збільшиться кількість усних та письмових звернень до виконавчого комітету.

 

 

 

Оцінка впливу на сферу інтересів громадян

 

Вид альтернативи Вигоди Витрати
Альтернатива 1 Ціна на послуги з перевезення пасажирів не підвищуватиметься, тим самим витрачатиметься менше коштів на проїзд Погіршення технічного стану транспортних засобів, зменшення кількості рейсів на маршруті, тим самим погіршення якості надання послуг для громади
Альтернатива 2 Ціна на послуги з перевезення пасажирів не підвищуватиметься, економія коштів громадян, які користуються пасажирським транспортом Виділення компенсації перевізникам в зв’язку з нерентабельним тарифом, вплине на зменшення видатків на соціальні програми, перерозподіл видатків міського бюджету за рахунок інших галузей (освіти, медицини, житлово-комунального господарства та інших)
Альтернатива 3 Забезпечення організації пасажирських перевезень відповідно до потреб мешканців;

недопущення погіршення роботи міського пасажирського транспорту через нерентабельність діяльності автопідприємств

Збільшить витрати громадянам за послуги перевезення

 

Оцінка впливу на сферу інтересів суб’єктів господарювання

Оцінка впливу на сферу інтересів суб’єктів господарювання великого, середнього, малого й мікропідприємництва, що виникають внаслідок дії регуляторного акта, буде однаковою за альтернативами, у зв’язку зі специфікою галузі.

 

Показник Великі Середні Малі Мікро Разом
Кількість суб’єктів господарювання, що підпадають під дію регулювання, одиниць 0 0 1 7 8
Питома вага групи у загальній кількості, відсотків * 0 0 12,5% 87,5% 100%

* У таблиці зазначено діючу кількість суб’єктів господарювання з метою здійснення коректного аналізу регуляторного впливу.

 

Вид альтернативи Вигоди Витрати
Альтернатива 1 Вигоди відсутні Збитки перевізників від економічно необґрунтованих тарифів;

погіршення технічного стану рухомого складу;

втрата кваліфікованих працівників внаслідок недоотримання належного рівня оплати праці;

банкрутство автоперевізників, що, насамперед, інвестували кошти в придбання нових автобусів

Альтернатива 2 Отримання вигоди від провадження діяльності з надання транспортних послуг на міських пасажирських маршрутах загального користування за рахунок компенсації збитків з міського бюджету Витрати на провадження діяльності із забезпечення надання послуг у транспортній сфері;

підготовка матеріалів та звітування до уповноваженого органу для отримання компенсації з міського бюджету;

збитки від очікування надходжень компенсації з міського бюджету

Альтернатива 3 Отримання вигоди від провадження діяльності з надання транспортних послуг на міських пасажирських маршрутах;

можливість оновлення рухомого складу;

гідна оплата праці найманого персоналу;

безпека дорожнього руху пасажирського автотранспорту

Витрати на провадження діяльності із забезпечення надання послуг у транспортній сфері

 

  1. IV. Вибір найбільш оптимального альтернативного способу досягнення цілей

 

Оцінка ступеня досягнення визначених цілей визначається за чотирибальною системою, де:

4 – цілі прийняття регуляторного акта можуть бути досягнуті повною мірою (проблеми більше не буде);

3 – цілі прийняття регуляторного акта можуть бути досягнуті майже повною мірою (усі важливі аспекти проблеми будуть усунуті);

2 – цілі прийняття регуляторного акта можуть бути досягнуті частково (проблема значно зменшиться, деякі важливі та критичні її аспекти залишаться невирішеними);

1 – цілі прийняття регуляторного акта не можуть бути досягнуті (проблема залишається).

 

Рейтинг результативності Бал результативності Коментарі щодо присвоєння відповідного бала
Альтернатива 1 1 Прийняття може призвести до зупинки роботи транспортних засобів на маршрутах в зв’язку із збитковістю проведення господарської діяльності.
Альтернатива 2 2 Проблема буде частково вирішена, проте вільних коштів в міському бюджеті для покриття витрат перевізників в зв’язку з необґрунтованим тарифом відсутні. Вивільнити додаткові кошти за рахунок зменшення видатків на соціальні програми неможливе у зв’язку з тим, що це матиме негативну реакцію незахищених верств населення; ймовірний перерозподіл видатків міського бюджету за рахунок інших галузей (освіти, медицини, житлово-комунального господарства та інших) призведе до соціальної напруги; навантаження на міський бюджет є економічно невиправданим через відсутність стимулюючого фактора до вільної конкуренції в авто перевізників.
Альтернатива 3 4 При впровадженні зазначеної альтернативи будуть створені умови для реалізації вимог статті 10 Закону України «Про автомобільний транспорт», а саме: тарифна політика на автомобільному транспорті має задовольняти підприємницький інтерес, забезпечувати розвиток автомобільного транспорту, стимулювати впровадження новітніх технологій перевезень, застосування сучасних типів транспортних засобів.

 

Рейтинг результативності Вигоди (підсумок) Витрати (підсумок) Обґрунтування відповідного місця альтернативи у рейтингу
Альтернатива 1 Збереження тарифів на колишньому рівні, тобто витрати на проїзд залишаються незмінними Погіршення якості та зменшення обсягу пасажирських перевезень автотранспортом.

Зменшення кількості робочих місць

Загроза скорочення обсягів пасажирських перевезень автотранспортом
Альтернатива 2 Підвищення продуктивності та конкурентоспроможності суб’єктів господарювання. Збереження тарифів на колишньому рівні, тобто витрати на проїзд залишаються незмінними Додаткові витрати бюджету.

Ризик відсутності дотації у зв’язку з дефіцитом коштів в бюджеті

Не вирішується прийняттям регуляторного акта.

Існує ризик відсутності фінансування з бюджету з об’єктивних причин

Альтернатива 3 Збільшення надходжень до міського бюджету від сплати обов’язкових платежів.

Підвищення продуктивності та конкурентоспроможності суб’єктів господарювання. Поліпшення якості надання транспортних послуг та безпеки руху

Збільшення витрат на проїзд на 10 грн. за поїздку в автотранспорті Забезпечення стабільності функціонування автотранспорту загального користування

 

Рейтинг Аргументи щодо переваги обраної альтернативи / причини відмови від альтернативи Оцінка ризику зовнішніх чинників на дію запропонованого регуляторного акта
Прийняття рішення виконавчого комітету міської ради «Про встановлення тарифів на послуги з перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування». Запропонований регуляторний акт при розв’язанні визначеної проблеми є найбільш ефективним способом Непередбачуваними загрозами досягнення мети даного регуляторного акту є суттєві зміни у діючому законодавстві стосовно організації міських пасажирських перевезень, цінові коливання на ринку паливно-мастильних матеріалів, запчастин  тощо.

На дію даного регуляторного акту негативно можуть вплинути економічна криза та значні темпи інфляції, що погіршить фінансову стабільність суб’єктів господарювання, які надають відповідні послуги, призведе до ще більшого подорожчання пального та запчастин, шин до автомобілів. Відповідно, даний тариф знову стане економічно необґрунтованим

Дотації перевізнику на покриття збитків від неповного відшкодування тарифом економічно обґрунтованих витрат. Навантаження на бюджет громади. У разі відсутності фінансування з бюджету ситуація залишається без змін X
Збереження діючих тарифів, тобто вартість проїзду залишається незмінною. Ситуація залишається без змін, проблема не вирішується X

 

  1. V. Механізми та заходи, які забезпечать розв’язання визначеної проблеми

 

Механізм дії запропонованого регуляторного акту спрямований на приведення тарифів на перевезення пасажирів у міському пасажирському автотранспорті до рівня, який дозволить здійснювати першочергові та необхідні витрати, а саме: виплату заробітної плати працівникам підприємств-перевізників, сплату у повному обсязі податків і зборів.

Також підвищить якість надання послуг з перевезення пасажирів та безпеку пасажироперевезень. Суб’єкти господарювання матимуть можливість придбавати необхідні запасні частини, витратні матеріали і своєчасно здійснювати поточні та капітальні ремонти транспортних засобів.

Крім того, збільшення доходів підприємств-перевізників дозволить виконувати умови договорів на регулярні перевезення в частині наявності необхідної кількості транспортних засобів на маршрутах і затверджених графіків або інтервалів руху.

Виконавчий комітет Фастівської міської ради, враховуючи звернення перевізників, які надають транспортні послуги по перевезенню пасажирів автомобільним транспортом на автобусних маршрутах загального користування, виносить на громадське обговорення питання підвищення відповідного тарифу.

Реалізація зазначеного механізму досягається шляхом прийняття регуляторного акта – рішення виконавчого комітету Фастівської міської ради «Про встановлення тарифів на послуги з перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування».

Дія регуляторного акту поширюється на суб’єктів господарювання, які виконують перевезення пасажирів міськими автобусними маршрутами загального користування та з якими виконавчим комітетом Фастівської міської ради (Організатором перевезень) укладено договори на перевезення пасажирів.

Розмір тарифу базується на збалансованості наданих перевізниками розрахунків, пропозицій по встановленню тарифу та платоспроможності громадян.

Запропонований спосіб досягнення цілей є оптимальним шляхом вирішення проблеми й ґрунтується на загальнообов’язковості виконання норм зазначеного рішення всіма учасниками правовідносин у сфері надання послуг з перевезення пасажирів автомобільним транспортом.

Після прийняття регуляторного акта він підлягає оприлюдненню у ЗМІ та на офіційному сайті Фастівської міської ради та її виконавчих органів http://fastiv-rada.gov.ua.

 

VІ. Оцінка виконання вимог регуляторного акта залежно від ресурсів, якими розпоряджаються органи виконавчої влади чи органи місцевого самоврядування, фізичні та юридичні особи, які повинні проваджувати або виконувати ці вимоги

 

Дія акту поширюється в тому числі на суб’єктів малого та мікропідприємництва.

У зв’язку з цим здійснено розрахунок витрат на запровадження державного регулювання для суб’єктів малого підприємництва – Тест малого підприємництва.

Державне регулювання рішення не передбачає утворення нового структурного підрозділу. Орган, який несе витрати пов’язані з розробкою регуляторного акту, контролем за його виконанням, проведенням аналізу та заходів по відстеженню результативності регуляторного акту – сектор торгівлі та транспорту управління економіки та міжнародного співробітництва виконавчого комітету Фастівської міської ради.

Витрати органу місцевого самоврядування міста Фастів на адміністрування регулювання не передбачені даним проектом рішення.

 

VІІ. Обґрунтування запропонованого строку дії регуляторного акта

 

Термін дії чинності запропонованого регуляторного акту необмежений. Його дія постійна з можливістю внесення змін до прийняття нового акту. Прийняття нового регуляторного акту відбуватиметься у разі збільшення або зменшення собівартості послуг з перевезення пасажирів в автобусах.

Зміни та доповнення будуть вноситись за підсумками аналізу відстеження його результативності, внесення змін до чинного законодавства України тощо.

 

VІІІ. Визначення показників результативності дії регуляторного акта

 

Показники результативності

Показник Очікувані показники за 1 рік регулювання Очікувані показники за 3 роки регулювання
Кількість суб’єктів господарювання, на яких поширюється дія даного регуляторного акта, од. 9 10
Кількість діючих міських автобусних маршрутів,од. 17 17
Кількість діючих міських автобусних маршрутів на яких здійснюються перевезення пасажирів,од. 16 17
Кількість автобусів, які виконують перевезення пасажирів на міських маршрутах, од. 38 45
Кількість скарг/звернень громадян на якість надання відповідних послуг 10 5
Показники якості надання послуг пасажирського транспорту загального користування (згідно з опитуваннями, консультаціями з громадськістю тощо)* 4 5
Рівень поінформованості суб’єктів господарювання (перевізників) та громадян міста з основних положень акта 100% 100%

* Оцінка здійснюватиметься за 6-бальною системою, за якою: 6 балів – досягнуто у високій мірі результат якісного показника, 5 балів – досягнуто на 100% якісного показника, 4 бали – досягнуто на 75% результату якісного показника, 3 бали – досягнуто на 50% результату якісного показника, 2 бали – досягнуто на 25% результату якісного показника, 1 бал – показника практично не досягнуто.

 

Відповідно до ч. 5 ст. 12 Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» регуляторні акти, прийняті органами та посадовими особами місцевого самоврядування, офіційно оприлюднюються в засобах масової інформації.

Рівень поінформованості суб’єктів щодо основних положень регуляторного акта становить 100% та є незмінним протягом вимірювального періоду.

 

ІХ. Визначення заходів, за допомогою яких здійснюватиметься відстеження результативності дії регуляторного акта

 

Базове відстеження результативності регуляторного акта здійснюється до дня набрання чинності рішення.

Повторне відстеження результативності буде здійснюватись через рік після впровадження регуляторного акта.

Періодичні відстеження результативності будуть здійснюватись через три роки з моменту проведення та публікування повторного відстеження результативності регуляторного акта.

Відстеження результативності дії акта буде здійснюватися відповідальним за його розробку – сектором торгівлі та транспорту виконавчого комітету Фастівської міської ради шляхом аналізу статистичних даних та збору якісних показників.

У разі виявлення проблемних питань, вони будуть врегульовані шляхом внесення відповідних змін до регуляторного акта.

 

 

Міський голова                                                                                         Михайло НЕТЯЖУК

 

Завідувач сектору

торгівлі та транспорту                                                                             Тетяна КАБАНЕЦЬ

 

 

 

Додаток до аналізу

регуляторного впливу

до проекту рішення виконавчого комітету

Фастівської міської ради

«Про встановлення тарифів на послуги з перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування»

 

М-ТЕСТ малого підприємництва (М-Тест)

 

  1. Консультації з представниками мікро- та малого підприємництва щодо оцінки впливу регулювання

Консультації щодо визначення впливу запропонованого регулювання на суб’єктів малого підприємництва та визначення детального переліку процедур, виконання яких необхідно для здійснення регулювання, проведено розробником у період з 17 грудня 2024        року по 14 лютого 2025 року.

 

№ з/п Вид консультацій Кількість учасників консультацій, осіб Основні очікувані результати консультацій (опис)
1 Робочі зустрічі 11 осіб: 3 посадовці, 8 підприємств-перевізників Отримано інформацію про порядок підготовки та прийняття рішення, економічну діяльність підприємств-перевізників, що займаються перевезеннями пасажирів, можливість перевезень за запропонованим тарифом.
2 Робочі зустрічі 12 осіб: 4 посадовців, 8 підприємств-перевізників Обговорено витрати суб’єктів малого підприємництва на запропоноване регулювання.

 

  1. Вимірювання впливу регулювання на суб’єктів малого підприємництва (мікро- та малі):

– кількість суб’єктів господарювання, на яких поширюється регулювання: 8 одиниць, питома вага яких складає 100%.

 

  1. Розрахунок витрат суб’єктів малого підприємництва на виконання вимог регулювання.

 

№ з/п Найменування оцінки Перший рік Періодичність Витрати за 5 років
Оцінка «прямих» витрат суб’єктів малого підприємництва на виконання регулювання
1 Придбання необхідного обладнання (пристроїв, машин, механізмів)
2 Процедури повірки та/або постановки на відповідний облік у визначеному органі державної влади чи місцевого самоврядування
3 Процедури експлуатації обладнання (експлуатаційні витрати – витратні матеріали)
4 Процедури обслуговування обладнання (технічне обслуговування)
5 Інші процедури (уточнити): Друк оголошення про підвищення тарифу (1 оголошення на 1 автобус. Загальна кількість автобусів, які обслуговують міські маршрути – 37 автобусів) 1,0 грн. х 37 = 37,00 грн. 37,00 грн.
6 Разом, гривень Формула: (сума рядків 1 + 2 + 3 + 4 + 5) 37,00 37,00 грн.
7 Кількість суб’єктів господарювання, що повинні виконати вимоги регулювання, одиниць 8 8
8 Сумарно, гривень

Формула: відповідний стовпчик «разом» Х кількість суб’єктів малого підприємництва, що повинні виконати вимоги регулювання (рядок 6 Х рядок 7)

37,00 х 8 = 296,00 грн. 296,00 грн.
Оцінка вартості адміністративних процедур суб’єктів малого підприємництва щодо виконання регулювання та звітування
9 Процедури отримання первинної інформації про вимоги регулювання Формула: витрати часу на отримання інформації про регулювання, отримання необхідних форм та заявок Х вартість часу суб’єкта малого підприємництва (заробітна плата) Х оціночна кількість форм 20 хв. х 48,00 = 16,00 грн. 16,00 грн.
10 Процедури організації виконання вимог регулювання (час на друк оголошення та розміщення в салоні автобуса) Формула: витрати часу на розроблення та впровадження внутрішніх для суб’єкта малого підприємництва процедур на впровадження вимог регулювання Х вартість часу суб’єкта малого підприємництва (заробітна плата) Х оціночна кількість внутрішніх процедур 5 хв. х 37 од. х 48,00 = 148,00 грн. 148,00 грн.
11 Процедури офіційного звітування
12 Процедури щодо забезпечення процесу перевірок
13 Інші процедури (уточнити)
14 Разом, гривень

Формула: (сума рядків 9 + 10 + 11 + 12 + 13)

164,00 грн. 164,00 грн.
15 Кількість суб’єктів малого підприємництва, що повинні виконати вимоги регулювання, одиниць 8 8
16 Сумарно, гривень

Формула: відповідний стовпчик «разом» Х кількість суб’єктів малого підприємництва, що повинні виконати вимоги регулювання (рядок 14 Х рядок 15)

164,00 грн. х 8 = 1312,00 грн. 1312,00 грн.

 

Розрахунки здійснено з урахуванням основних мінімальних соціальних стандартів у 2025 році, встановлених Законом України «Про Державний бюджет України на 2025 рік»: мінімальна зарплата у погодинному розмірі – 48,00 грн.

 

  1. Розрахунок сумарних витрат суб’єктів малого підприємництва, що виникають на виконання вимог регулювання:

 

№ з/п Показник Перший рік регулювання (стартовий) Витрати за п’ять років
1. Оцінка «прямих» витрат суб’єктів малого підприємництва на виконання регулювання 296,00 грн. 1 480,00 грн.
2. Оцінка вартості адміністративних процедур для суб’єктів малого підприємництва щодо виконання регулювання та звітування 1 312,00 грн. 6 560,00 грн.
3. Сумарні витрати малого підприємництва на виконання запланованого регулювання 1 608,00 грн. 8 040,00 грн.
4. Бюджетні витрати на адміністрування регулювання суб’єктів малого підприємництва
5. Сумарні витрати на виконання запланованого регулювання 1 608,00 грн. 8 040,00 грн.

 

  1. Розроблення коригуючих (пом’якшувальних) заходів для малого підприємництва щодо запропонованого регулювання

Враховуючи, що проєкт регуляторного акту спрямовано на збільшення прибутку суб’єктів малого підприємництва від здійснення підприємницької діяльності у сфері пасажирських перевезень, зазначена сума одноразових витрат є прийнятною для суб’єктів малого підприємництва і впровадження компенсаторних (пом’якшувальних) процедур не потрібно.

 

 

 

Міський голова                                                                                         Михайло НЕТЯЖУК

 

Завідувач сектору

торгівлі та транспорту                                                                             Тетяна КАБАНЕЦЬ

 

 

 

Звіт про базове відстеження результативності регуляторного акта

Проект рішення виконавчого комітету міської ради

«Про встановлення тарифів на послуги з перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування»

 

Виконавець заходів відстеження – Сектор торгівлі та транспорту виконавчого комітету Фастівської міської ради.

Цілі прийняття акта

– приведення у відповідність тарифів на послуги з перевезення пасажирів до економічно обґрунтованого рівня і розрахункових витрат суб’єктів господарювання, які надають відповідні послуги;

– забезпечення безпеки та якості транспортного обслуговування населення на автобусних маршрутах загального користування в громаді;

– створення прозорого конкурентного середовища, збільшення ефективності використання рухомого складу;

– підтримання сталої роботи транспортної галузі;

– зменшення соціальної напруги серед населення, спричиненої нестабільними показниками у роботі громадського транспорту.

 

Строк виконання заходів з відстеження – 5 днів (17.02.2025 – 21.02.2025 р.)

Тип відстеження заходів – базове.

Метод відстеження результативності – аналіз відповідно до статистичних даних.

Аналіз отримання значень показників результативності

Відстеження результативності цього регуляторного акта здійснювалося шляхом аналізу інформації сектору торгівлі та транспорту виконавчого комітету Фастівської міської ради.

 

Показники результативності

Показник 2022 2023 2024
Кількісні
Кількість суб’єктів господарювання, на яких поширюється дія даного регуляторного акта, од. 9 8 8
Кількість діючих міських автобусних маршрутів,од. 17 17 17
Кількість діючих міських автобусних маршрутів на яких здійснюються перевезення пасажирів,од. 16 15 14
Кількість автобусів, які виконують перевезення пасажирів на міських маршрутах, од. 40 36 36
Кількість скарг/звернень громадян на якість надання відповідних послуг 27 18 11
Якісні (у бальній системі)*
показники якості надання послуг пасажирського транспорту загального користування (згідно з опитуваннями, консультаціями з громадськістю тощо)* 3 3 3
рівень поінформованості суб’єктів господарювання (перевізників) та громадян міста з основних положень акта 100% 100% 100%

 

* Оцінка здійснюватиметься за 6-бальною системою, за якою: 6 балів – досягнуто у високій мірі результат якісного показника, 5 балів – досягнуто на 100% якісного показника, 4 бали – досягнуто на 75% результату якісного показника, 3 бали – досягнуто на 50% результату якісного показника, 2 бали – досягнуто на 25% результату якісного показника, 1 бал – показника практично не досягнуто.

Висновки та рекомендації

 

Прийняття рішення виконавчим комітетом Фастівської міської ради «Про встановлення тарифів на послуги з перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування» дозволить сформувати прозорі, чіткі та зрозумілі правила поведінки суб’єктів підприємницької діяльності та споживачів на ринку пасажирських перевезень у громаді та забезпечить безпеку та якість транспортного обслуговування населення на міських автобусних маршрутах загального користування.

Оцінку результатів реалізації регуляторного акта та ступінь досягнення визначених цілей буде здійснено при проведені повторного та періодичного відстежень результативності регуляторного акта згідно вимог ЗУ «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності».

 

Міський голова                                                                                         Михайло НЕТЯЖУК

 

Завідувач сектору

торгівлі та транспорту                                                                             Тетяна КАБАНЕЦЬ

 

ПРОЄКТ

ФАСТІВСЬКА МІСЬКА РАДА

Київської області

ВИКОНАВЧИЙ КОМІТЕТ

Р І Ш Е Н Н Я

Від                                                                                                                                        №

м.Фастів

 

 

Про встановлення тарифів на послуги

з перевезення пасажирів на автобусних маршрутах

 загального користування

 

Керуючись Законом України «Про автомобільний транспорт», пп.2 п.а ст.28 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», наказами Міністерства транспорту та зв’язку України від 17.11.2009 року №1175 «Про затвердження Методики розрахунку тарифів на послуги пасажирського автомобільного транспорту», від 07.05.2010 року №278 «Про затвердження Порядку розроблення та затвердження паспорта автобусного маршруту» та враховуючи, що рішення пройшло процедуру регуляторної політики, виконавчий комітет вирішив:

  1. Встановити граничні тарифи на послуги з перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування, згідно з додатком 1.
  2. Затвердити та ввести в дію з __.__.2025 року тарифи на послуги з перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування згідно додатку 2.
  3. Сектору торгівлі та транспорту проконтролювати внесення змін перевізниками, які здійснюють перевезення пасажирів автомобільним транспортом на маршрутах загального користування, до паспортів маршрутів, а саме: у розділ «Таблиця вартості проїзду на маршруті» відповідно до додатку 2.
  4. Рішення виконавчого комітету від 19.10.2021 року №502 «Про встановлення граничних тарифів на транспортні послуги з перевезення пасажирів» та від 20.05.2022 року №148 «Про внесення змін до рішення виконавчого комітету Фастівської міської ради від 19.10.2021 року №502 «Про встановлення граничних тарифів на транспортні послуги з перевезення пасажирів»» вважати такими, що втратили чинність.
  5. Контроль за виконанням даного рішення покласти на заступника міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради, з питань ЖКГ.

Міський голова                                                                                          Михайло НЕТЯЖУК

 

Додаток 1

до рішення виконавчого комітету

№___ від ______________

 

Граничні тарифи на послуги з перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування

 

1. Вартість проїзду одного пасажира на міських маршрутах загального користування, що експлуатуються в звичайному режимі. 20,00
2. Вартість проїзду одного пасажира на міських маршрутах загального користування, що експлуатуються в режимі маршрутного таксі. 20,00

 

Керуючий справами (секретар) виконавчого

комітету Фастівської міської ради                                                        Леся ТХОРЖЕВСЬКА

 

 

Додаток 2

до рішення виконавчого комітету

№___ від ______________

Тарифи на послуги з перевезення пасажирів на автобусних маршрутах загального користування

 

1. Вартість проїзду одного пасажира на міських маршрутах загального користування, що експлуатуються в звичайному режимі. 15,00
2. Вартість проїзду одного пасажира на міських маршрутах загального користування, що експлуатуються в режимі маршрутного таксі. 15,00

 

 

Керуючий справами (секретар) виконавчого

комітету Фастівської міської ради                                                        Леся ТХОРЖЕВСЬКА

 

 

 

Планові витрати операційної діяльності
Розрахунок витрат на паливо  
Транспортний засіб БАЗ А079.14 «Еталон»
Лінійна норма витрат палива на 100 км 19,1
Коефіцієнт приведення лінійної норми витрат на 1 км 0,01
Лінійна норма витрат на 1 км 0,19
Сумарний коефіцієнт (+1) 1,15
Загальні нормативні витрати палива на 1 км пробігу, л 0,2185
Річний пробіг, км 71175
Витрати палива транспортного засобу за 1 рік, л 15551,7375
Вартість палива, грн./л 55
Вартість палива, що припадає на транспортний засіб, грн. 855345,5625
Розрахунок витрат на мастильні матеріали
Загальні нормативні витрати палива на 1 км пробігу, л 0,22
Корегуючий коефіцієнт 0,01
Вартість моторних олив, грн. 402
Вартість трансмісійних олив, грн. 590,4
Вартість спеціальних олив, грн. 287
Вартість пластичних олив, грн. 120
Витрати на мастильні матеріали, грн./км 1,844722
Витрати на мастильні матеріали в рік, грн./км 131298,0884
Розрахунок витрат на шини
Ресурс шин для даного ТЗ в умовах роботи в місті = 60 тис.км., ціна 1 шини, за даними перевізників, становить 7531,00 грн., кількість шин, встановлених на одному автомобільному ТЗ  – 6 од.
Експлуатаційна норма середнього ресурсу шин 60000
Коефіцієнт коригування 1
Вартість шин, що встановлені на 1 транспортний засіб 45186
Скорегована експлуатаційна норма ресурсу шин 60000
Витрати на автомобільні шини, грн./км 0,7531
Витрати на шини в рік 53601,8925
Розрахунок витрат на акумуляторні батареї
Вартість однієї акумуляторної батареї, за даними перевізників, – 7497 грн. (2 роки гарантії), кількість встановлених на одному автомобільному ТЗ – 2 од.
Інтенсивність використання транспортного засобу в місяць, км 5602,75
Вартість акумуляторних батарей, грн. 7497
Експлуатаційна норма 20
Коефіцієнт коригування 1
Витрати на акумуляторні батареї на 1 км пробігу, грн./км 0,13380929
Витрати на акумуляторні батареї річний пробігу, грн./км 9523,876221
Витрати на оплату праці
Витрати на оплату праці водіїв:
1. Місячний оклад 8000
2. Додаткова З.П. коп./год., в т.ч.:  
2.1. доплати та надбавка 7448
2.2. оплата відпусток 6240
3. Заробітна плата основна і додаткова, грн./коп. (2 водії) 43376
Заробітна плата основна і додаткова, грн./коп. (2 водії), за рік 520512
Відрахування на соціальні заходи в рік, грн. 114512,64
Витрати на оплату праці ремонтних робітників
1.Річний пробіг, тис.км 71175
2. Періодичність видів технічного обслуговування, км:
ТО 1 5000
ТО 2 20000
3. Нормативи трудомісткості:
3.1. що л/год. на одне обслуговування 0,8
3.2. ТО-1 л/год. на одне обслуговування 5,8
3.3. ТО-2 л/год. на одне обслуговування 24
3.4. поточний ремонт, л/год. на 1000 км 6,2
4. Кількість обслуговувань на річний пробіг, одиниць:
4.1. що л/год. на одне обслуговування 329
4.2. ТО-1 л/год. на одне обслуговування 13
4.3. ТО-2 л/год. на одне обслуговування 3
5. Трудомісткість робіт з ТО і ПР на 1000 км, л/год.:
5.1. що л/год. на одне обслуговування 263,2
5.2. ТО-1 л/год. на одне обслуговування 75,4
5.3. ТО-2 л/год. на одне обслуговування 72
5.4. поточний ремонт, л/год. на 1000 км 441,285
Всього 851,885
6. Трудомісткість робіт з ТО і ПР на 1000 км, л/год. 11,96887952
7. Місячний оклад 8000
8. Розмір доплат і надбавок, %
8.1. за інтенсивність праці 1234,8
8.2. з урахуванням відпустки 487,15
9. Годинна тарифна ставка з урахуванням надбавки, коп./год. 9721,95
10. Заробітна плата ремонтних робітників на 1 км пробігу 116,3608483
Заробітна плата ремонтних робітників в рік, грн. 82819,83376
Відрахування на соціальні заходи в рік, грн. 18220,36343
Заробітна плата водіїв та ремонтних робітників в рік, грн. 603331,8338
Відрахування на соціальні заходи в рік, грн. 132733,0034
Витрати на технічні огляди, сертифікати відповідності
Вартість 1 технічного огляду та сертифікату відповідності, грн. 4900
Вартість технічного огляду для діючого та резервного ТЗ в рік, грн. 9800
Амортизація транспортних засобів
за даними перевізників
Первісна вартість за даними перевізника становить, грн. 480000
Річна норма амортизації, % 12
Річна сума амортизації /(2024 рік), грн. 57600
Витрати на технічне обслуговування та поточний ремонт
1. Коефіцієнт випуску парку 1
2. Пробіг до ТО (згідно Положення про технічне обслуговування і ремонт дорожніх транспортних засобів автомобільного транспорту)
ТО-1 5000
ТО-2 20000
3. Кількість обслуговувань на річний пробіг, одиниць  
ЩО 365
ТО-1 14
ТО-2 4
4. Норми витрат матеріалів на одне обслуговування, грн.
ЩО 53,61
ТО-1 225,67
ТО-2 646,57
Нормативи витрат на ремонт матеріалів і запасних частин, грн. /1000 км (грн. /1 км) 1340,13
5. Витрати запасних частин і матеріалів  на 1 км пробігу, грн./км 1,695778894
6. Витрати запасних частин і матеріалів на річний пробіг, грн./км 120697,0628
Витрати на медичний огляд водіїв
Періодичність проведення медичного огляду – 1 раз на рік. Періодичність отримання сертифікату  – раз на 5 років.
Вартість проходження медичної комісії, грн. 900
Вартість витрат на рік (2 водії), грн. 1800
Крім того, кожен водій проходить медичний огляд щоразу перед виходом на маршрут – його вартість взято з даних перевізників
Щоденний медичний огляд (2 водії) та техогляд (2 ТЗ)в рік, грн. 10800
Всього витрати на медичний огляд водіїв та техогляд на рік становлять, грн. 12600
Загальновиробничі витрати
оренда боксу та місця для стоянки ТЗ (включаючи резервний ТЗ), грн. 84500
страхування ТЗ – величина залежить від обраної перевізником системи страхування, страхувальника та згідно з відомостями перевізників (як для діючих, так і для резервних ТЗ) становить, грн. 29800
витрати на охорону праці – в калькуляції враховано вартість необхідних для автобуса 2 аптечок (аварійної та експлуатаційної) типу АМА-2 , вартість аптечок враховано як для діючих, так і для резервних ТЗ, грн. 5124
витрати на забезпечення пожежної безпеки – в калькуляції враховано вартість 2 порошкових вогнегасників об’ємом в залежності від повної маси ТЗ: ВП-3 (до 5 т., 438 грн./од.), ВП-5 (понад 5 т., 594 грн./од.), вартість вогнегасників враховано як для діючих, так і для резервних ТЗ, грн. 2064
страхування водіїв (2 водії), грн. 682
Всього на загальновиробничі витрати 122170
Всього планові витрати операційної діяльності, грн. 2108701,32
Плановий прибуток
316305,1979
527175,3299
948915,5938
Обсяг транспортної роботи
Маршрут №2
Довжина оборотного рейсу, км 11,4
Нульовий пробіг, км 24
Оборотних рейсів на день 15
Середньоденний пробіг ТЗ 195
Річний пробіг 71175
Середньомісячний пробіг 5931,25
Обсяг пасажироперевезень
Середня кількість пасажирів за 2024 рік 150000
 
Тариф на перевезення
  16,16671012
  17,572511
  20,38411276

 

БІЛЬШЕ НОВИН

ДИВИТИСЬ