Про затвердження Програми з енергозбереження, енергоефективності та раціонального використання паливно-енергетичних ресурсів Фастівської міської територіальної громади на 2024-2026 роки
- 15.12.2023
ФАСТІВСЬКА МІСЬКА РАДА
Київської області
Р І Ш Е Н Н Я
____________ м. Фастів № ____________
Про затвердження Програми з енергозбереження,
енергоефективності та раціонального використання
паливно-енергетичних ресурсів Фастівської міської
територіальної громади на 2024-2026 роки
З метою вирішення питань підвищення ефективності використання та зменшення споживання паливно-енергетичних ресурсів у житлово-комунальній та бюджетній сферах, збільшення обсягів інвестицій в енергоефективну модернізацію та частки відновлювальних джерел енергії, впровадження новітніх енергозберігаючих технологій, створення економічно привабливих умов для впровадження інвестиційних проєктів на території Фастівської міської територіальної громади; враховуючи рішення виконавчого комітету Фастівської міської ради №526 від 27.11.2023 «Про схвалення проєкту Програми з енергозбереження, енергоефективності та раціонального використання паливно-енергетичних ресурсів Фастівської міської територіальної громади на 2024-2026 роки»; відповідно до розпорядження голови Київської обласної державної адміністрації №26 від 19.01.2022 «Про схвалення проєкту Програми енергозбереження (підвищення енергоефективності) Київської області на 2022-2027 роки»; керуючись ст. 25, п. 22 ч. 1 ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»,
міська рада
В И Р І Ш И Л А:
- Затвердити Програму з енергозбереження, енергоефективності та раціонального використання паливно-енергетичних ресурсів Фастівської міської територіальної громади на 2024-2026 роки (далі – Програма) згідно з додатком.
- Фінансовому управлінню виконавчого комітету Фастівської міської ради при формуванні проєктів бюджету Фастівської міської територіальної громади щорічно передбачати видатки на фінансування заходів Програми, виходячи з реальних можливостей бюджету та його пріоритетів.
- Контроль за виконанням цього рішення покласти на постійну комісію міської ради з питань комунальної власності та житлово-комунального господарства і розвитку місцевого самоврядування, на заступника міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради, з питань ЖКГ.
Міський голова Михайло НЕТЯЖУК
Додаток
до рішення міської ради
П Р О Г Р А М А
з енергозбереження, енергоефективності та раціонального
використання паливно-енергетичних ресурсів
Фастівської міської територіальної громади
на 2024-2026 роки
2023
м. Фастів
- Паспорт Програми з енергозбереження, енергоефективності та
раціонального використання паливно-енергетичних ресурсів
Фастівської міської територіальної громади на
на 2024-2026 роки
1. | Ініціатор розроблення програми | Виконавчий комітет Фастівської міської ради Київської області |
2. | Розробник програми | Відділ з питань енергозбереження, енергоефективності та екології виконавчого комітету Фастівської міської ради |
3. | Головний розпорядник коштів | Виконавчий комітет Фастівської міської ради Київської області |
4. | Відповідальний виконавець програми | Відділ з питань енергозбереження, енергоефективності та екології виконавчого комітету Фастівської міської ради, комунальні підприємства Фастівської міської ради, розпорядники бюджетних коштів |
5. | Учасники програми (співвиконавці) | Державне агентство з енергоефективності та енергозбереження України, Департамент житлово-комунального господарства та енергоефективності Київської обласної державної адміністрації, Виконавчий комітет Фастівської міської ради Київської області, комунальні підприємства Фастівської міської ради, МФО, зацікавлені підприємства, установи та організації різних форм власності |
6. | Мета програми | Проведення заходів з комплексної термомодернізації, модернізація внутрішньої системи опалення, виробництво електроенергії з альтернативних джерел енергії, скорочення викидів CO2 та зниження рівня забруднення навколишнього природного середовища, визначення реальних джерел фінансування і розробка проєктів з енергозбереження та підвищення енергоефективності |
7. | Термін реалізації програми | 2024-2026 роки |
8. | Перелік місцевих бюджетів, які беруть участь у виконанні програми (для комплексних програм) | Бюджет Фастівської міської територіальної громади, державний та обласний бюджети, кошти МФО та донорів, грантові кошти, інші джерела фінансування, не заборонені чинним законодавством України |
9. | Загальний обсяг фінансових ресурсів, необхідних для реалізації програми (всього) | Згідно видатків, виходячи з реальних можливостей бюджету Фастівської міської територіальної громади та його пріоритетів |
- Загальні положення
Енергоефективність є одним із головних стратегічних напрямків розвитку Фастівської міської територіальної громади (надалі – Фастівська МТГ), необхідним інструментом досягнення комфортних умов у будівлях соціальної інфраструктури з метою втілення стандартів життя сучасної європейської спільноти. Причинами стрімкого зростання важливості енергозбереження є витрати на оплату споживання паливно-енергетичних ресурсів. Підвищення рівня енергоефективності, раціональне використання енергоресурсів є стратегічною лінією розвитку економіки та соціальної сфери Фастівської МТГ на найближчу та подальшу перспективи.
Програма з енергозбереження, енергоефективності та раціонального використання паливно-енергетичних ресурсів Фастівської міської територіальної громади на 2024-2026 роки (надалі – Програма) спрямована на забезпечення реалізації в громаді державної політики у сфері енергозбереження, підвищення ефективності використання паливно-енергетичних ресурсів, широкого впровадження енергоефективних заходів, спрямованих на скорочення споживання енергоресурсів бюджетними установами та зменшення обсягів витрат бюджетних коштів на їх оплату, розширення можливостей для залучення іноземних та внутрішніх інвестицій, скорочення викидів парникових газів в атмосферу, підвищення екологічної привабливості територій населених пунктів громади.
Програма розроблена з урахуванням положень Законів України:
«Про енергетичну ефективність будівель» №2118-VIII від 22.06.2017
«Про енергетичну ефективність» №1818-IX від 21.10.2021
«Про альтернативні джерела енергії» №555-IV від 20.02.2003
«Про альтернативні види палива» №1391-XIV від 14.01.2000.
Програма включає заходи з енергозбереження та енергоефективності, виконання яких спрямоване на вдосконалення системи управління енергоспоживанням з метою отримання соціального та економічного ефекту шляхом впровадження новітніх енергоефективних та енергоощадних технологій, а також підвищення формування у населення громади світогляду, орієнтованого на енергоощадність. Виконання цих заходів дасть можливість залучити заощаджені кошти на покращення стану господарства громади, його модернізацію і розвиток, підвищення надійності та якості енергопостачання, покращення якості надання якісних послуг для населення і соціально-побутових умов мешканців громади.
- Основна мета і завдання Програми
Головною метою Програми є раціональне використання паливно-енергетичних ресурсів та підвищення рівня енергетичної ефективності муніципальних будівель в усіх елементах суспільного життя шляхом впровадження енергоефективних заходів та сучасних енергозберігаючих технологій.
Мета програми досягається за рахунок реалізації на території громади низки практичних енергозберігаючих заходів, спрямованих на подальше скорочення обсягів споживання енергоресурсів у бюджетній та житлово-комунальній сферах, що в подальшому дозволить:
- удосконалити функціонування СЕМ для підвищення енергетичної ефективності бюджетних будівель;
- скоротити видатки з бюджету Фастівської МТГ на оплату енергоносіїв;
- покращити рівень комфортності умов перебування в громадських будівлях;
- зменшити викиди СО2 в атмосферу;
- підвищити рівень культури енергоспоживання населенням громади.
Виконання Програми спрямоване на:
- визначення першочергових енергозберігаючих та реноваційних заходів для покращення енергоефективності бюджетних будівель на підставі рекомендацій енергетичних сертифікатів (енергоаудитів);
- раціональне використання енергоносіїв у бюджетній сфері за умов дотримання санітарно-гігієнічних норм;
- досягнення економії бюджетних коштів;
- збільшення обсягів інвестицій в енергоефективну модернізацію та частки відновлювальних джерел енергії;
- стимулювання населення громади до раціонального та ощадного використання всіх видів енергетичних ресурсів;
- підвищення комфортності умов проживання в житлових будинках та зменшення витрат домогосподарств на оплату житлово-комунальних послуг, покращення енергетичних характеристик житлового фонду.
Першочерговими цілями є:
- Задоволення потреб споживачів у економічно доступних енергоресурсах.
- Забезпечення доступу до недорогих, надійних, стійких і сучасних джерел енергії для всіх споживачів.
- Підвищення енергетичної ефективності будівель відповідно до європейських стандартів в усіх елементах суспільного життя за рахунок впровадження енергозберігаючих технологій з використанням високоефективних матеріалів.
- Впровадження новітніх та енергоощадних технологій в усіх галузях комунального господарства шляхом заміни застарілого неефективного обладнання, заміни та підтримки в належному стані інженерних мереж електро- тепло- та водо-постачання та водовідведення.
- Залучення зовнішнього фінансування та європейського досвіду здійснення енергоефективних заходів.
- Підвищення обізнаності населення громади з питань енергоефективності та формування нової моделі поведінки споживачів.
- Забезпечення відкритості, безпеки, життєстійкості й екологічної стійкості населених пунктів громади.
- Вжиття невідкладних заходів щодо боротьби зі зміною клімату та її наслідками
Необхідність фінансування Програми полягає в реалізації наступних завдань:
- сформувати ощадливий стиль життя – перехід на енергоощадні технології та високоефективні матеріали;
- підтримати належний технічний стан бюджетних будівель шляхом використання енергозберігаючих та енергоефективних матеріалів та обладнання, що дозволить збільшити строки їх експлуатації;
- зменшити понаднормові втрати теплової енергії під час її транспортування до споживачів (термоізоляція мереж, оптимізація схем теплопостачання) та безпосередньо в будівлях (термомодернізація огороджуючих конструкцій, інженерних систем будівель, тощо);
- провести сертифікацію енергетичної ефективності об’єктів енергоспоживання бюджетної сфери Фастівської міської ради з метою визначення потенціалу енергозбереження, енергетичного балансу будівель, обсягу робіт, розміру необхідних інвестицій, об’єктів та пріоритетних заходів із енергозбереження, а також із визначенням потенціалу економії енергоресурсів та розрахунком термінів їх окупності;
- досягти класу енергетичної ефективності будівель установ бюджетної сфери міської ради не нижче мінімальних вимог до енергетичної ефективності будівель;
- провести модернізацію систем освітлення з використанням енергоощадних приладів освітлення;
- впровадити локальне та індивідуальне опалення, що виключає втрати в тепломережах, із модернізацією (заміною) систем опалення.
- Визначення проблеми, на вирішення якої спрямована Програма
На сучасному етапі розвитку територіальних громад в умовах воєнного стану в Україні зростає вплив чинників, що спонукають до енергозбереження:
- обмеженість фінансових ресурсів на впровадження енергоефективних технологій та обладнання;
- непрогнозоване зростання вартості енергоресурсів;
- фізичне та моральне старіння мереж системи тепло- , водопостачання та водовідведення, внутрішньобудинкових інженерних систем, низькі теплозахисні властивості огороджуючих конструкцій будівель;
- нераціональне та неефективне використання паливно-енергетичних ресурсів різними категоріями споживачів, зокрема бюджетним сектором;
- обладнання муніципальних котелень застаріли та потребують заміни, тощо.
Заклади бюджетної сфери є найбільш енергоспоживчими для бюджету Фастівської МТГ, оскільки основна маса енергоресурсів споживається будівлями соціального призначення. Значна частина цих ресурсів використовується нераціонально через застарілі технології, низьку якість експлуатації будівель та енергетичного обладнання.
Реновація будівель бюджетної сфери – це основний акцент на впровадження найефективніших заходів. Впровадження новітніх енергоефективних технологій та заходів з використанням відновлювальних джерел енергії – основа для успішної енергоефективної громади.
На жаль, недостатнє фінансування не дає змогу громаді здійснювати заходи з енергоефективності комплексно. У більшості будівлях бюджетної сфери зношені інженерні мережі та обладнання, спостерігається невідповідність санітарно-гігієнічним нормам – це ті фактори, що впливають на нераціональне використання енергетичних ресурсів закладами й установами і, як наслідок, постійне зростання споживання тепла, електроенергії, води, інших витрат на їх утримання. Питання запровадження енергозберігаючих заходів у цій галузі є надзвичайно актуальним.
В інформаційно-освітній сфері характерні: низький рівень інформування про науково-технічні, організаційні, економічні та інші можливості з енергозбереження, недостатній загальний рівень освіченості у цій галузі працівників закладів соціальної інфраструктури, нестача кваліфікованих кадрів, а також низька обізнаність населення щодо проблематики раціонального споживання енергоресурсів.
Енергозбереження – питання комплексне, охоплює всі сфери життєдіяльності громади і потребує належного та системного підходу. Адже, це не просто дбайливе витрачання енергії й палива, це політика, яка бере за основу науковий погляд на процеси виробництва, розподілу та використання енергії. Від успішності створення ефективної системи регулювання енергоспоживання в значній мірі буде залежати можливість проведення належної політики енергозбереження. Реалізація заходів Програми сприятиме розвитку енергетичної політики громади, покращить інвестиційну привабливість громади для можливої реалізації бізнес-ініціатив.
Крім того, Програма розвиває, поглиблює та конкретизує основні напрямки енергозбереження, включаючи, як стратегічні питання енергозбереження, так і першочергові маловитратні заходи з урахуванням сучасних умов та перспектив економічного розвитку Фастівської МТГ.
При необхідності до Програми можуть бути внесені зміни та доповнення.
- Обґрунтування шляхів і засобів вирішення проблеми
У рамках реалізації Програми розроблено заходи, реалізація яких забезпечить максимально ефективне споживання енергоресурсів, їх економію, що у свою чергу сприятиме підвищенню якості життя громади. Визначення шляхів розв’язання проблем енергозбереження громади базується на принципах системності, комплексності, технічної та економічної спроможності. Проблемні питання планується розв’язати шляхом:
- Зменшення втрат теплової енергії за рахунок проведення заходів з комплексної термомодернізації бюджетних будівель (реконструкція та проведення капітальних ремонтів покрівель та фасадів з утепленням, заміна старих віконних та дверних блоків на енергозберігаючі, модернізація системи освітлення з використанням LED-технологій тощо).
- Підвищення надійності систем електро-, тепло- та водопостачання.
- Реалізація проєктів із впровадження новітніх енергоефективних та енергоощадних технологій.
- Залучення бюджетних коштів усіх рівнів, а також грантових і кредитних коштів на реалізацію заходів з енергозбереження в житлово-комунальній та соціальній сферах.
- Розвиток та вдосконалення функціонування системи управління муніципального енергетичного менеджменту. Постійний моніторинг споживання енергоносіїв будівлями бюджетної сфери.
- Формування більш уважного ставлення до питань використання енергії та створення умов і механізмів матеріального стимулювання працівників бюджетної сфери щодо скорочення споживання енергоресурсів.
Проблемні питання мають бути розв’язані шляхом реалізації заходів наступного характеру:
- фінансового забезпечення;
- нормативно-правового забезпечення;
- технічного (технологічного) забезпечення.
Фінансове забезпечення Програми реалізуються за рахунок коштів бюджетів різних рівнів, позабюджетних коштів (в т. ч. отриманих на конкурсній основі (гранти), коштів підприємств та організацій різних форм власності), інших залучених коштів, не заборонені чинним законодавством України.
Бюджетні призначення для реалізації заходів Програми передбачаються щорічно при формуванні бюджету Фастівської МТГ, виходячи із можливостей їх дохідної частини, конкретних завдань та наявних ресурсів, і можуть бути уточненими під час складання проєкту бюджету на відповідний рік чи у процесі його виконання.
Нормативно-правове забезпечення – заходи нормативно-правового та інформаційного забезпечення зацікавлених виконавців Програми, популяризація позитивного досвіду впровадження енергоефективних заходів, що здійснюється шляхом дотримання вимог чинного законодавства у сфері енергозбереження під час реалізації заходів.
Технічне (технологічне) забезпечення Програми досягається за рахунок модернізації або заміни наявного енергоємного (енергозатратного) обладнання, запровадження новітніх енергоефективних та енергозберігаючих технологій, підвищення надання послуг, зменшення втрат паливно-енергетичних ресурсів.
- Основні заходи щодо забезпечення сталого енергоощадного
розвитку громади
Існуючий стан економіки в умовах повномасштабного вторгнення російських військ не дозволяє розраховувати у найближчий період на вкладання суттєвих коштів у технічне переоснащення та запровадження енергоефективних технологій. У цих умовах першочерговим етапом зменшення споживання енергоресурсів є доведення їх витрат до мінімального рівня завдяки впровадженню швидкоокупних технічних заходів, до яких відносяться: встановлення енергоефективних освітлювальних приладів; ремонт, модернізація та забезпечення ефективного функціонування теплових мереж та вузлів обліку; заміна застарілого енергоємного обладнання та інші. Основні технічні заходи з енергозбереження планується здійснювати, в першу чергу, для будівель із найгіршими енергетичними характеристиками.
Впровадження заходів із енергоефективності та енергозбереження поділяються на три категорії: організаційні, маловитратні та витратні заходи.
Організаційні заходи
Організаційні заходи передбачають зменшення непродуктивних втрат, тобто ліквідацію перевитрат, нераціонального використання енергоресурсів, зменшення рівня втрат. Потенціал енергозбереження за рахунок непродуктивних втрат є значним, за різними оцінками може досягати 30-50% теперішнього енергоспоживання. Реалізація цього потенціалу разом із впровадженням маловитратних заходів з енергозбереження може дозволити суттєво зменшити витрати на енергоносії, вивільнивши кошти для впровадження енергоефективної техніки і технологій. Основними передумовами зменшення непродуктивних втрат є такі організаційні заходи:
- удосконалення управлінської вертикалі з енергозбереження;
- продовження підготовки, підвищення обізнаності відповідальних осіб за енергозбереження та керівників бюджетних закладів;
- моніторинг споживання енергоресурсів;
- якісне інформаційне забезпечення.
Зазначені вище організаційні заходи є передумовами розвитку та функціонування ефективної СЕМ в громаді.
Скорочення споживання паливно-енергетичних ресурсів може бути досягнуто лише за чіткої позиції керівників структурних підрозділів виконавчих органів Фастівської міської ради щодо ощадливого споживання енергоресурсів закладами й установами, які перебувають у їхньому підпорядкуванні.
Забезпечення збереження енергоресурсів – цей фактор використовується для:
- відстеження економії коштів на оплату за енергоносії за рахунок вжиття управлінських заходів, коли не впроваджуються маловитратні або затратні енергоефективні заходи. Цей захід має на меті відобразити результати дій (які може вжити установа або управління, до підпорядкування якого належить заклад) щодо збереження енергоресурсів без вкладання коштів, наприклад: контроль за своєчасним вимкненням світла, зменшення споживання теплової енергії у вихідні дні або під час канікул тощо. Результати збереження енергоресурсів можуть бути відображені в натуральних показниках або у відсотках у порівнянні з відповідним періодом попереднього року;
- відстеження результатів вжитих заходів у минулих роках. Цей захід відображає результати фактичної економії енергоресурсів після проведення енергоефективних заходів у будівлі в минулих роках. Тобто визначає обсяг річної економії як у натуральних показниках, так і в сумі бюджетних коштів на оплату за енергоносії внаслідок реалізації заходів із енергозбереження. Відстеження цієї економії є для розпорядника коштів важливим стимулом до виконання наступних заходів з енергозбереження та для отримання загальної картини ефективності витрачених бюджетних коштів.
Малозатратні заходи
Малозатратні заходи – це проміжна ланка між організаційними та витратними заходами. Ці заходи включають в себе широкий комплекс робіт, які характеризуються швидкістю впровадження та невеликим терміном окупності. Вони дають змогу підвищити надійність і ефективність роботи внутрішньобудинкових інженерних систем, автоматизувати роботу системи опалення в будівлях, знизити витрати теплоносія, гарячої та холодної води за відносно невеликих витрат коштів.
Кінцевою метою фінансування програми енергозбереження є втілення довгострокових проєктів, які будуть втілені після впровадження малозатратних заходів з енергозбереження в рамках поточних ремонтів.
До основних малозатратних заходів з енергозбереження можна віднести:
- теплоізоляцію трубопроводів і арматури в приміщеннях, що не опалюються;
- встановлення на нагрівальних приладах терморегуляторів;
- зняття декоративних коробів та огороджень з радіаторів;
- періодичне промивання систем опалення;
- автоматизацію теплового пункту (погодозалежне автоматичне регулювання);
- заміну зношених кранів-змішувачів;
- встановлення аераторів на крани-змішувачі;
- усунення витоків води зі змивних бачків із заміною старих конструкцій на сучасні;
- заміну наявних освітлювальних приладів на світлодіодні;
- встановлення датчиків руху в коридорах та в туалетах.
Витратні заходи
Модернізація або заміна наявного енергоспоживаючого обладнання, запровадження новітніх енергоефективних технологій, встановлення об’єктів відновлювальних джерел енергії, енергоефективна реновація будівлі, когенераційні установки, тощо – всі ці заходи потребують значних капіталовкладень. А тому, впровадження цих заходів потребує залучення сертифікованих фахівців для визначення необхідних енергоефективних заходів із розрахунком економії паливно-енергетичних ресурсів та терміну їх окупності.
Комплексне впровадження енергозберігаючих заходів у закладах і установах бюджетних сфери суттєво впливає на скорочення споживання палива та енергії в загальному енергетичному балансі громади.
- Джерела фінансування Програми
Основними джерелами фінансування Програми є:
- кошти Фастівської міської територіальної громади;
- кошти державного та обласного бюджетів;
- кошти комунальних підприємств Фастівської міської ради відповідно до галузевих програм розвитку, затверджених Фастівською міського радою;
- гранти, благодійні внески, інвестиції, кошти фізичних і юридичних осіб;
- кредити вітчизняних та закордонних комерційних банків;
- інші залучені кошти, не заборонені чинним законодавством України.
Конкретні заходи та обсяги фінансування визначаються відповідно до рішення Фастівської міської ради, виходячи з наявного фінансового ресурсу, з урахуванням наявності розробленої та затвердженої в установленому порядку проектно-кошторисної документації.
Дієвим механізмом вирішення проблеми підвищення енергетичної ефективності громади має стати тісна співпраця з міжнародними фінансовими організаціями та інституціями, приватним бізнесом для залучення інвестицій.
Фастівська міська рада з 2016 року є підписантом загальноєвропейської ініціативи «Угода мерів» і ця участь дає можливість:
- отримати технічну підтримку в залученні фінансування на реалізацію заходів Плану дій зі сталого енергетичного розвитку та клімату міста Фастова на 2017-2030 роки (пріоритезація заходів Плану дій та підготовки середньострокових інвестиційних програм; розробки проєктів з енергоефективності та клімату; комунікації та участі у зустрічах з МФО і донорами.
- отримати допомогу в забезпеченні екологічно, соціально та економічно стабільного середовища для громади (доступні енергетичні послуги, створення робочих місць, поліпшення довкілля, тощо);
- створити новий політичний, адміністративний та фінансовий потенціал всередині муніципалітету для вирішення важливих економічних, енергетичних та кліматичних проблем в інтересах мешканців;
- зробити територію своєї громади відомою серед новаторів місцевого сталого енергетичного розвитку;
- зробити власний внесок у зменшення викидів СО2 у світі.
Перелік заходів та джерела фінансування наведено в Додатку до Програми.
- Очікувані результати виконання програми, визначення її ефективності
Реалізація заходів, передбачених Програмою, сприятиме оптимізації паливно-енергетичного балансу Фастівської МТГ, більш високому технічному рівню постачання та упорядкування рівня споживання енергоресурсів.
Позитивний ефект очікується отримати від реалізації всіх поставлених завдань й заходів Програми, які забезпечать:
- створення безпечних умов навчання, виховання та життєдіяльності в закладах соціальної інфраструктури громади;
- зменшення видатків із бюджету Фастівської МТГ за спожиті енергоресурси;
- поліпшення умов експлуатації та збереження будівель бюджетної сфери у належному стані, забезпечення санітарно-гігієнічних, інженерно-технічних вимог до утримання будівель;
- проведення модернізації об’єктів теплопостачання та комунального господарства, впровадження новітніх енергоефективних технологій;
- підвищення комфортності умов проживання в житлових будинках та зменшення витрат домогосподарств на оплату житлово-комунальних послуг, інвестування ними в енергоефективність власного житла та покращення енергетичних характеристик житлового фонду;
- залучення зовнішнього фінансування та європейського досвіду здійснення енергоефективних заходів;
- підвищення якості енергетичних послуг, оптимізація споживання паливно-енергетичних ресурсів із збільшенням частки нетрадиційних видів палива та відновлюваних джерел енергії;
- формування орієнтованого на енергоефективність світогляду громади на всіх рівнях суспільного життя.
Ключовими факторами розвитку відновлюваних джерел енергії є необхідність поліпшення екологічної ситуації, запобігання глобальним змінам клімату, вичерпність традиційних паливно-енергетичних ресурсів, потреба в подоланні залежності від імпорту енергоносіїв. Реалізація Програми має екологічну ефективність, оскільки буде відбуватися покращення стану навколишнього природного середовища та зменшення викидів CO2 в атмосферу за рахунок зменшення кількості споживання енергоресурсів.
Велике значення на період впровадження Програми матиме створення сприятливого економічного середовища для практичної діяльності в сфері енергозбереження. Успішна реалізація Програми буде мати позитивний вплив на соціальне становище громади, забезпечить ефективне використання енергоресурсів.
- Система енергетичного менеджменту та енергетичного моніторингу споживання енергоносіїв
Досвід європейських країн та українських міст щодо впровадження та функціонування системи енергетичного менеджменту (надалі – СЕМ), свідчить про високу ефективність такої системи, що пов’язано зі зниженням витрат на енергоресурси та підвищенням ефективності використання бюджетних та залучених коштів. Розвиток та стабільне функціонування СЕМ у Фастівській МТГ надасть можливість здійснити аналіз щодо використання енергоресурсів та, відповідно, своєчасного вжити заходи щодо економії та раціонального їх використання, стратегічного планування використання енергоресурсів.
У громаді СЕМ започатковано з 2018 року із використанням спеціалізованого програмного забезпечення (АСЕМ «Київщина енергоефективна») для аналізу та контролю за споживанням енергоносіїв з метою раціонального використання коштів та уникнення майбутніх необґрунтованих витрат паливно-енергетичних ресурсів, а також впровадження практичних дій, спрямованих на досягнення ефективного використання енергії в усіх сферах життєдіяльності громади. На сьогодні системою моніторингу споживання енергоносіїв охоплено 87 установ і закладів бюджетної сфери громади.
Користувачі АСЕМ «Київщина енергоефективна» мають оперативний доступ до об’єктивної інформації про стан споживання енергоносіїв бюджетними установами за будь-який період, оперативне виявлення і реагування на втрати енергоносіїв (аварії, пошкодження, нераціональне використання, вихід з ладу лічильника, несанкціоноване підключення до системи тощо), зобов’язання відповідальних осіб на місцях (в установах) щоденно контролювати споживання. Особливо це актуально в умовах сьогодення – постійного зростання цін на енергоносії.
Основні цілі СЕМ Фастівської МТГ полягають у:
досягненні економії споживання енергоносіїв в установах, які фінансуються з бюджету Фастівської МТГ, за умови підтримання комфортних умов перебування відвідувачів та персоналу в будівлях;
підготовці та впровадженні технічних та організаційних заходів щодо зниження витрат на енергоносії і покращення умов перебування відвідувачів та персоналу в будівлях;
впровадженні системи стимулювання ощадного використання енергоносіїв на всіх рівнях управління громади.
Для їх реалізації необхідно забезпечити:
- моніторинг споживання енергоресурсів бюджетними установами;
- планування впровадження заходів з підвищення ефективності енергоспоживання;
- залучення джерел фінансування заходів з енергозбереження та енергоефективності: залучення коштів міжнародної технічної допомоги (грантів, кредитів тощо), підготовки даних для реалізації інвестиційних проєктів з енергозбереження та енергоефективності;
- контроль за впровадженням заходів з енергозбереження;
- навчання персоналу структурних підрозділів;
- популяризацію енергозбереження та енергоефективності в бюджетній сфері.
- Координація та контроль за ходом виконання Програми
Координація та організаційний супровід за ходом виконання заходів Програми покладається на відділ з питань енергозбереження, енергоефективності та екології виконавчого комітету Фастівської міської ради шляхом:
- координації роботи щодо виконання заходів і завдань, передбачених Програмою, із залученням коштів бюджетів різних рівнів та позабюджетних фінансових ресурсів;
- залучення до виконання заходів Програми інших структурних підрозділів виконавчого комітету Фастівської міської ради, на балансі яких знаходяться об’єкти соціальної сфери, та виконавчих органів міської ради, інвесторів, а також суб’єктів господарської діяльності.
Контроль за виконанням заходів, завдань та досягненням очікуваних результатів Програми здійснюється постійними профільними комісіями Фастівської міської ради, заступником міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради, з питань ЖКГ, виконавчим комітетом Фастівської міської ради та відділом з питань енергозбереження, енергоефективності та екології виконавчого комітету Фастівської міської ради.
Контроль за цільовим та ефективним використанням коштів покладається на розпорядників коштів, замовників заходів та виконавців робіт.
Додаток до Програми
Заходи з енергозбереження та енергоефективності в населених пунктах
Фастівської міської територіальної громади
№
п/п |
Назва заходу | Відповідальні виконавці | Термін
виконання |
Джерела фінансування |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1. | Проведення комплексних енергетичних аудитів на об’єктах соціальної інфраструктури з виготовленням енергетичних сертифікатів | Атестований незалежний енергоаудитор, сертифіковані компанії (організації) | 2024-2026 | Бюджет Фастівської МТГ, залучені кошти МФО та донорів, інші кошти, не заборонені чинним законодавством України |
2. | Підвищення енергетичної ефективності будівель бюджетної сфери шляхом впровадження заходів із часткової (комплексної) термомодернізації (термосанації). Виготовлення ПКД | Виконавчий комітет Фастівської міської ради, розпорядники бюджетних коштів | 2024-2026 | Бюджет Фастівської МТГ, залучені кошти МФО та донорів, інші кошти, не заборонені чинним законодавством України |
3. | Проведення енергозберігаючих заходів на об’єктах житлово-комунального господарства, у будинках житлового фонду | Виконавчий комітет Фастівської міської ради, комунальні підприємства Фастівської міської ради | 2024-2026 | Бюджет Фастівської МТГ, залучені кошти МФО та донорів, інші кошти, не заборонені чинним законодавством України |
4. | Заміна енергозатратного обладнання та устаткування у харчоблоках бюджетних будівель на більш ресурсо- й енергозберігаюче | Виконавчий комітет Фастівської міської ради, управління освіти виконавчого комітету Фастівської міської ради | 2024-2026 | Бюджет Фастівської МТГ, залучені кошти МФО та донорів, інші кошти, не заборонені чинним законодавством України |
5. | Модернізація системи вуличного освітлення шляхом встановлення устаткування із використанням сучасних енергозберігаючих технологій | Комунальні підприємства Фастівської міської ради
|
2024-2026 | Бюджет Фастівської МТГ, залучені кошти МФО та донорів, інші кошти, не заборонені чинним законодавством України |
6. | Реконструкція або заміна теплових мереж із застосуванням попередньо ізольованих труб та нових типів запірної арматури з високими показниками експлуатаційної надійності; впровадження сучасних методів антикорозійного захисту теплових мереж, ефективного теплоізоляційного покриття трубопроводів, тощо | Виконавчий комітет Фастівської міської ради, суб’єкти господарювання, які здійснюють діяльність у сфері теплопостачання на території громади | 2024-2026 | Бюджет Фастівської МТГ, залучені кошти МФО та донорів, інші кошти, не заборонені чинним законодавством України |
7. | Впровадження енергозберігаючих технологій на об’єктах підприємств водопровідно-каналізаційного господарства шляхом заміни енергоємного обладнання на енергоефективне | КП ФМР «Фастівводоканал»,
КП ФМР «Борівський ККП», КП ФМР «Господар» |
2024-2026 | Бюджет Фастівської МТГ, залучені кошти МФО та донорів, інші кошти, не заборонені чинним законодавством України |
8. | Встановлення когенераційних установок (КГУ) для покращення енергозабезпечення систем теплопостачання та об’єктів критичної інфраструктури громади | Виконавчий комітет Фастівської міської ради, комунальні підприємства Фастівської міської ради | 2024-2026 | Бюджет Фастівської МТГ, залучені кошти МФО та донорів, інші кошти, не заборонені чинним законодавством України |
9. | Розвиток «зеленої» енергетики.
Впровадження заходів з генерації електроенергії за рахунок відновлюваних джерел енергії |
Виконавчий комітет Фастівської міської ради, розпорядники бюджетних коштів, комунальні підприємства міської ради | 2024-2026 | Бюджет Фастівської МТГ, залучені кошти МФО та донорів, інші кошти, не заборонені чинним законодавством України |
10. | Отримання додаткового джерела електричної енергії з переробки надлишкового мулового осаду в поєднанні з органічною складовою твердих побутових відходів | Виконавчий комітет Фастівської міської ради, КП ФМР «Фастівводоканал» |
2024-2026 | Бюджет Фастівської МТГ, залучені кошти МФО та донорів, інші кошти, не заборонені чинним законодавством України |
11. | Розвиток та вдосконалення управління системи енергетичного менеджменту. Здійснення щоденного моніторингу споживання паливно-енергетичних ресурсів у закладах і установах бюджетної сфери | Відділ з питань енергозбереження, енергоефективності та екології, відповідальні працівники за внесення даних в АСЕМ «Київщина енергоефективна» | 2024-2026 | Не потребує фінансування |
12. | Проведення заходів з популяризації енергозбереження та раціонального використання енергоресурсів з метою формування орієнтованого на енергоефективність світогляду громади на всіх рівнях суспільного життя (проведення Днів Сталої Енергії, форумів, конференцій, «круглих столів», тощо)
|
Виконавчий комітет Фастівської міської ради, відділ з питань енергозбереження, енергоефективності та екології, залучені установи та організації різних форм власності | 2024-2026 | Бюджет Фастівської МТГ, залучені кошти МФО та донорів, інші кошти, не заборонені чинним законодавством України |
Секретар міської ради Людмила РУДЯК