Приєднання України до Європейської системи торгівлі викидами
- 20.03.2024
З жовтня місяця 2023 року в ЄС розпочався перехідний період функціонування механізму карбонового коригування імпорту (CBAM), який має на меті запобігти «витоку вуглецю», накладаючи на імпорт з країн, які не є членами ЄС і Європейської асоціації вільної торгівлі, додатковий збір, рівноцінний сплаті за вуглецеві викиди виробниками країн ЄС у рамках Європейської системи торгівлі викидами (EU ETS).
Наразі під механізм карбонового коригування імпорту підпадають такі товарні групи, як:
- чавун та сталь: крім феросплавів, але включаючи зокрема, агломеровані залізні руди і концентрат, шпунтові палі з чавуну та сталі, конструкційні матеріали залізничних або трамвайних колій із чавуну або сталі, труби та трубки, фітинги для труб, мости, секції мостів, шлюзи, вежі, гратчасті щогли, покрівельні каркаси, кутники, арматура, прутки, фасовані профілі, резервуари, цистерни, баки, бочки, бідони, ящики, ємності для зрідженого газу, гвинти, болти, шурупи, гвинтові гаки, заклепки, шплінти, шайби;
- цемент: каолінові глини, цементні клінкери, білий портлендцемент, інший портлендцемент, глиноземний та гідравлічний цементи;
- добрива: азотна кислота, сульфоазотні кислоти, аміак безводний або у водному розчині, нітрати калію, добрива мінеральні або хімічні азотні, мінеральні або хімічні добрива, що містять 2 або 3 добривних елементів;
- алюміній: необроблений алюміній, алюмінієві порошки та пластівці, алюмінієві прутки, прути та профілі, алюмінієвий дріт, плити, листи та стрічки алюмінієві завтовшки понад 0,2 мм, труби, конструкції та частини конструкцій, резервуари, цистерни, баки та подібні контейнери, багатожильний дріт, кабелі, плетені стрічки, інші вироби з алюмінію;
- електроенергія;
- водень.
Протягом 2026 та 2030 років вказаний перелік передбачається розширити. На період дії перехідного періоду вітчизняні виробники зазначеної вище продукції поки не сплачуватимуть додаткових зборів при постачанні своєї продукції до ЄС, однак повинні надавати своїм контрагентам інформацію про:
- кількість експортованих товарів, що підпадають під СВAM, із зазначенням країни походження і промислової ділянки, на якій вони вироблені;
- прямі та непрямі викиди СО2, здійснені при виробництві і транспортуванні цих товарів;
- обсяги вуглецевого податку, сплаченого до державного бюджету, у зв’язку із викидами СО2, викликаними виробництвом відповідних товарів.
По закінченню дії перехідного періоду CBAM вітчизняні експортери зазначеної продукції зіштовхнуться з додатковими зборами при експорті до ЄС, які підірвуть їх конкурентні позиції на європейському ринку.
А тому, для уникнення такого сценарію необхідно невідкладно здійснити кроки з приєднання України до Європейської системи торгівлі викидами (EU ETS). У такому разі кошти за вуглецеві викиди будуть спрямовані до держбюджету України, а не поповнюватимуть бюджет Європейського Союзу.
У цьому напрямку станом на сьогодні КОДА спільно з територіальними громадами, опрацьовується інформація для оцінки потенційних карбонових податків та переваг оперативного приєднання України до Європейської системи торгівлі викидами на етапі ідентифікації українських виробників продукції, що підпадає під сферу дії механізму карбонового коригування імпорту.