Про звернення депутатів Фастівської міської ради VІІІ скликання до Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України, НКРЕКП України, Антимонопольного комітету України щодо можливих незаконних дій та зловживання монопольним становищем компаній АТ «КИЇВОБЛГАЗ» та ТОВ «КИЇВ ОБЛГАЗЗБУТ»
- 21.04.2021
Проєкт
ФАСТІВСЬКА МІСЬКА РАДА
КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
Р І Ш Е Н Н Я
Про звернення депутатів Фастівської міської ради VІІІ скликання до Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України, НКРЕКП України, Антимонопольного комітету України щодо можливих незаконних дій та зловживання монопольним становищем компаній АТ «КИЇВОБЛГАЗ» та ТОВ «КИЇВ ОБЛГАЗЗБУТ»
Враховуючи лист депутата Фастівської міської ради Собка І.Л. від 19.04.2021 р. №1/4, керуючись ст.25, 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»,
міська рада
В И Р І Ш И Л А:
- Звернутися до Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України, НКРЕКП України, Антимонопольного комітету України щодо можливих незаконних дій та зловживання монопольним становищем компаній АТ «КИЇВОБЛГАЗ» та ТОВ «КИЇВОБЛГАЗЗБУТ» (Текст звернення додається).
- Контроль за виконанням даного рішення покласти на секретаря міської ради.
Міський голова М.В.Нетяжук
Додаток
до рішення міської ради
Голові Верховної Ради України
Премєр-міністру України
Голові Національної комісії, що здійснює
державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг
Голові антимонопольного комітету України
ЗВЕРНЕННЯ
Просимо вас здійснити відповідні дії та прийняти рішення щодо ознак зловживання монопольним становищем та можливих незаконних дій компаній ТОВ «КИЇВ ОБЛГАЗЗБУТ» та АТ «КИЇВОБЛГАЗ».
До депутатів Фастівської міської ради надходять постійні звернення від громадян щодо незаконних відключень від газопостачання, які проводяться під приводом перевірки витоку газу, або перевірки лічильників, потім споживачам нараховуються додаткові платежі та санкції з вимогою їх погашення для відновлення газопостачання. Такі дії проводяться в опалювальний сезон що унеможливлює оскарження споживачем таких дій, та по своєї суті є шантажем.
Наступним порушенням є необґрунтоване підняття цін на газ не зважаючи на рішення Окружного адміністративного суду м. Києва від 04.03.2019 року по справі №820/9665/16 було скасовано Постанову КМУ №315 від 27.04.2016 р. Дана Постанова була визнана протиправною та не чинною з моменту її прийняття. Шостий апеляційний суд 08.07.2019 р. залишив рішення першої інстанції в силі. Суть справи була в скасуванні Постанови №315 від 27.04.2016 р. яка дала різке підвищення ціни на газ для населення, відповідно вважаємо за необхідне прийняття рішення Кабінету міністрів щодо зобов’язання здійснити перерахунок оплати за газопостачання населення з 27.04.2016 р.
Суму надмірно сплачених коштів пропонуємо зарахувати на розрахункові рахунки споживачів в якості переплати в рахунок майбутніх платежів.
Також даними компаніями не виконується постанова НКРЕКП вважаємо, що постачальник не має законних підстав вимагати оплати об’єму природного газу приведеного до стандартних умов.. Відповідно до Правил постачання природного газу, затверджених постановою НКРЕКП від 30.09.2015 № 2496, можливість використання за розрахункову одиницю поставленого природного газу метр кубічний природного газу, приведений до стандартних умов передбачена лише у відносинах постачання природного газу з непобутовим споживачем (пункт 9 розділу ІІ) і не передбачена для відносин із побутовим споживачем. Для розрахунків із побутовим споживачем постачальник має використовувати значення об’єму постачання та споживання природного газу, тобто кількості газу (м куб.), виміряного вузлом обліку природного газу.
Така ситуація могла стати наслідком порушення з боку Оператора ГРМ, який відповідно до договору розподілу і Кодексу газорозподільних систем, затвердженого постановою НКРЕКП від 30.09.2015 № 2494 (далі – Кодекс ГРМ), відповідає за передачу даних про об’єм (обсяг) постачання та споживання природного газу постачальнику через базу даних оператора газотранспортної системи. На даний момент при здійсненні комерційних розрахунків за природний газ має використовуватися лише значення об’єму природного газу, тобто кількості газу (м куб.), виміряної вузлом обліку природного газу, як зазначено в пункті 5 глави 4 розділу ІХ Кодексу ГРМ.
Оператором ГРМ також було порушено вимогу постанови НКРЕКП від 23.11.2018, якою йому було прямо заборонено приводити об’єми природного газу до стандартних умов при здійсненні обліку природного газу, використаного побутовими споживачами.
Таким чином, у діях постачальника наявні ознаки порушення:
– частини 1 статті 2 Закону України «Про особливості доступу до інформації у сферах постачання електричної енергії, природного газу, теплопостачання, централізованого постачання гарячої води, централізованого питного водопостачання та водовідведення», відповідно до якої інформація, яка надається споживачу, зокрема, про його фактичні обсяги споживання має бути достовірною, точною;
– пункту 24 глави ІІІ Правил постачання природного газу, відповідно до якого постачальник зобов’язаний надавати побутовим споживачам інформацію, передбачену згаданим Законом;
– пункту 3.2 договору постачання природного газу, відповідно до якого Постачальник зобов’язується забезпечити якість комерційних послуг, які надаються Споживачу за цим Договором, що передбачає ведення точних та прозорих розрахунків із Споживачем;
– пункту 6.2.2 договору постачання, відповідно до якого постачальник зобов’язаний забезпечувати належну якість надання послуг з постачання природного газу відповідно до вимог чинного законодавства та цього Договору;
– пункту 2.2.8 Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з постачання природного газу, затверджених постановою НКРЕКП від 16.02.2017 № 201.
У той же час, у діях Оператора ГРМ наявні ознаки порушення:
– пункту 5.6 договору розподілу, відповідно до якого «оператор ГРМ зобов’язується в установленому порядку передавати інформацію про загальний об’єм та обсяг розподіленого Споживачу (спожитого ним) природного газу за відповідний період Оператору ГТС для можливості її використання суб’єктами ринку природного газу, у тому числі постачальником Споживача»;
– пункту 7.1.4, відповідно до якого оператор ГРМ зобов’язаний «забезпечити належний рівень комерційного обліку природного газу по Споживачу, у тому числі формування загального об’єму та обсягу розподілу (споживання) природного газу Споживачу за відповідний період»;
– пункту 7.1.9, відповідно до якого оператор ГРМ зобов’язаний «дотримуватись Кодексу газорозподільних систем»;
– пункту 2.2.14 Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з розподілу природного газу, затверджених постановою НКРЕКП від 16.02.2017 № 201.
Враховуючи викладене, керуючись статтею 21 Закону України «Про НКРЕКП», прошу перевірити зазначені обставини на предмет порушення постачальником ТОВ «КИЇВ ОБЛГАЗЗБУТ» і оператором ГРМ АТ «КИЇВОБЛГАЗ» умов відповідних Типових договорів та Ліцензійних умов.
У разі виявлення порушення просимо прийняти рішення про: 1) припинення порушення суб’єктами господарювання, що провадять діяльність у сфері енергетики та комунальних послуг, законодавства у відповідній сфері; 2) припинення порушення суб’єктами господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, ліцензійних умов; 3) накладення штрафу на суб’єктів господарювання, що провадять діяльність у сферах енергетики та комунальних послуг, у встановленому порядку.
Зважаючи на суттєве зниження доходів населення та постійне зловживання облгазами своїм монопольним становищем пропонуємо провести повернення до комунальної власності газорозподільних мереж та створення державної компанії з розподілу газу.
Вважаємо за необхідне встановити Кабінетом міністрів України ціни на газ для побутових споживачів з 1 травня 2021 року на рівні вартості видобутку газу на території України з врахуванням операційних витрат на зберігання і транспортування.
Підтримано рішенням Фастівської міської ради № __ від __
Секретар міської ради Л.І. Рудяк